Mercedes-Benz очевидно изоставя концепцията за лукс в корпоративната си стратегия. Според германския вестник Handelsblatt, компанията планира отново да предлага премиум автомобили във всички ценови диапазони. Съответните планове са в сила от лятото и сега предстои да бъдат изпълнени.

Вътрешно, концепцията за лукс е била източник на конфликт от известно време, тъй като е била смятана за поляризираща и твърде ексклузивна. Дори на висше управленско ниво терминът "лукс" е бил единственият, който се е използвал. "Луксозната стратегия, както Mercedes я представи преди три години, беше тихо и дискретно погребана от ръководството", казва автомобилният анализатор на UBS Патрик Хумел пред Handelsblatt. Инго Шпайх от Deka Investment също вижда тази промяна като потвърдена: "Ако Ола Келениус представи нов модел от начално ниво, неговата луксозна стратегия окончателно ще бъде история".
От 2022 г. насам главният изпълнителен директор на компанията Ола Калениус се опитваше да увеличи рентабилността под мотото "маржът преди обема". Луксозните амбиции обаче се провалиха на пазара: през първите три тримесечия на годината печалбата преди данъци и лихви спадна с почти 60% в сравнение със същия период на 2024-та. Освен това Mercedes в момента е единственият германски автомобилен производител, който отчита спад в продажбите на всички основни пазари.
Според Handelsblatt, бордът работи върху нов модел от начално ниво от септември. Компанията иска да се върне към предишните си ценности, с по-традиционен дизайн на автомобила и новото обещание на марката "Добре дошли у дома". Новият модел е предназначен да бъде ценово и визуално подобен на A-класата, чието производство Калениус първоначално искаше да намали. Новият автомобил от начално ниво обаче ще се произвежда в Кечкемет, Унгария, където производствените разходи са със 70%.
Твърди се, че Според доклада, Калениус има за цел да привлече по-млади купувачи и да ги насочи към по-скъпи модели в дългосрочен план. Началната цена за марката не би трябвало да е твърде висока: A-класата започва от около 34 000 евро, а следващият най-скъп модел, CLA, е с около 10 000 евро по-скъп. Новата моделна серия отново ще бъде хечбек и седан, насочен предимно към европейските клиенти.
Технически, той ще бъде базиран на вече разработената платформа MMA, предназначена предимно за електромобили. Новият електрически CLA, предстоящият нов CLA Shooting Brake и следващите поколения на компактните SUV-ове GLB и GLA, очаквани през 2026 г., също използват тази платформа. Остава неясно дали новият базов модел ще се предлага и в множество електрически и хибридни версии.
Вместо да предлага само четири компактни модела, както беше планирано, сега ще има пет - само B-класата ще бъде спряна от производство, както е планирано, в края на годината, според доклада. С тази стратегическа корекция Mercedes-Benz отново се фокусира повече върху продажбите. "Mercedes се е насочил твърде силно към лукса и иска да намери нов баланс с тази коригирана стратегия, така че данните за продажбите да не спадат твърде рязко", посочва Хумел. Що се отнася до поддържане обемите на продажба, компанията е била твърде оптимистична с фокуса си върху лукса.


0