Световната автомобилна индустрия навлиза в период на големи промени - и, както се оказва, още по-сериозни разлики в рентабилността между производителите. Както показва последният анализ на Германския център за автомобилен мениджмънт (CAM), след три тримесечия на 2025 печалбите от един автомобил са спаднали с до една трета в цялата индустрия. Виновни са нарастващите производствени разходи, инвестициите в електрически автомобили и забавянето на продажбите в ключови региони.

Според данни на CAM, средната оперативна печалба на продаден автомобил сега е 2218 евро – с повече от хиляда евро по-малко от година по-рано, когато беше 3358. Това е спад с до 34% само за дванадесет месеца. Анализът на CAM показва, че въпреки лекото увеличение на световните приходи (само 0,5 процента) от продажбата на автомобили, повечето производители печелят по-малко. Поддържането на рентабилност днес изисква все повече инвестиции – от инвестиции в технологии, свързани с електрическото задвижване, до разработка на софтуер.
Колко печелят производителите от една кола? BMW, Volkswagen с голям спад
BMW все още остава лидер по печалба - 4488 евро на автомобил. Въпреки това баварският производител също усети спад в рентабилността - с около 18%. Mercedes е на второ място със средна печалба от 3214 евро на автомобил, но резултатът му е спаднал с до 55% на годишна база.
Volkswagen се справя още по-зле, след като печалбата му спадна с 58% - от 1950 евро за автомобил до 819 евро. Списъкът включва и китайската BYD, която изпревари Volkswagen по обем на продажбите за първи път, като печалбата му от автомобила достигна 1103 евро.
Toyota с най-висок оперативен марж, Tesla е далеч назад
Както е известно, оперативният марж е мярка за ефективността на дадена компания, той се изразява като процент от приходите от продажби след приспадане на оперативните разходи, но преди да се вземат предвид финансовите разходи и данъците. По отношение на оперативния марж (известен също като EBIT), Toyota остава лидер, поддържайки впечатляващ резултат от 8,4%. Hyundai е близо до него със 7,5%, докато BMW също е над средното за индустрията от 5,5%.
Mercedes, General Motors и Tesla, от друга страна, паднаха под този лимит, достигайки съответно 4,4, 4,7 и 4,2%. Само преди две години американският производител беше модел на печалба сред компаниите, произвеждащи електрически автомобили. Китайският гигант BYD постоянно увеличава продажбите си – достави около 3,3 милиона автомобила на пазара през годината, което е половин милион повече от 2024. Това му позволи да настигне Ford и да се сближи с Hyundai.
В същото време маржовете на BYD са значително по-ниски от тези на премиум производителите, като това се дължи на агресивна ценова политика и голям дял в продажбите на по-евтини електрически модели. В случая производителят се фокусира върху мащаба, а не върху висок, единичен марж. Въпреки това, стратегията дава резултати – благодарение на по-ниските разходи за компоненти и производство в Китай, BYD вече е един от малкото производители, които продължават да увеличават приходите си.
Toyota и Volkswagen са начело по продажби
Toyota остава лидер, като е продала 7,1 милиона автомобила през първите три тримесечия на годината. Volkswagen е точно зад него с резултат от 6,6 милиона. General Motors (4,6 милиона) е на трето място, следвана от Hyundai (4,3 милиона) и BYD (3,3 милиона).
В Европа ситуацията изглежда по-малко оптимистична - високите разходи за труд, инвестициите в електрификацията и по-ниското търсене на скъпи модели означават, че печалбите се топят по-бързо от където и да било другаде. Междувременно азиатските производители - Toyota, Hyundai и BYD, се възползват от по-евтини производствени линии, висока гъвкавост и местни пазари, които продължават да растат.


1