IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

BYD изпревари Volkswagen – ето колко печелят производителите от всяка кола

Въпреки ръста на продажбите средната оперативна печалба е намаляла с 1/3

Световната автомобилна индустрия навлиза в период на големи промени - и, както се оказва, още по-сериозни разлики в рентабилността между производителите. Както показва последният анализ на Германския център за автомобилен мениджмънт (CAM), след три тримесечия на 2025 печалбите от един автомобил са спаднали с до една трета в цялата индустрия. Виновни са нарастващите производствени разходи, инвестициите в електрически автомобили и забавянето на продажбите в ключови региони.


BYD


Според данни на CAM, средната оперативна печалба на продаден автомобил сега е 2218 евро – с повече от хиляда евро по-малко от година по-рано, когато беше 3358. Това е спад с до 34% само за дванадесет месеца. Анализът на CAM показва, че въпреки лекото увеличение на световните приходи (само 0,5 процента) от продажбата на автомобили, повечето производители печелят по-малко. Поддържането на рентабилност днес изисква все повече инвестиции – от инвестиции в технологии, свързани с електрическото задвижване, до разработка на софтуер.

Колко печелят производителите от една кола? BMW, Volkswagen с голям спад

BMW все още остава лидер по печалба - 4488 евро на автомобил. Въпреки това баварският производител също усети спад в рентабилността - с около 18%. Mercedes е на второ място със средна печалба от 3214 евро на автомобил, но резултатът му е спаднал с до 55% на годишна база.

Volkswagen се справя още по-зле, след като печалбата му спадна с 58% - от 1950 евро за автомобил до 819 евро. Списъкът включва и китайската BYD, която изпревари Volkswagen по обем на продажбите за първи път, като печалбата му от автомобила достигна 1103 евро.

Toyota с най-висок оперативен марж, Tesla е далеч назад

Както е известно, оперативният марж е мярка за ефективността на дадена компания, той се изразява като процент от приходите от продажби след приспадане на оперативните разходи, но преди да се вземат предвид финансовите разходи и данъците. По отношение на оперативния марж (известен също като EBIT), Toyota остава лидер, поддържайки впечатляващ резултат от 8,4%. Hyundai е близо до него със 7,5%, докато BMW също е над средното за индустрията от 5,5%.

Mercedes, General Motors и Tesla, от друга страна, паднаха под този лимит, достигайки съответно 4,4, 4,7 и 4,2%. Само преди две години американският производител беше модел на печалба сред компаниите, произвеждащи електрически автомобили. Китайският гигант BYD постоянно увеличава продажбите си – достави около 3,3 милиона автомобила на пазара през годината, което е половин милион повече от 2024. Това му позволи да настигне Ford и да се сближи с Hyundai.

В същото време маржовете на BYD са значително по-ниски от тези на премиум производителите, като това се дължи на агресивна ценова политика и голям дял в продажбите на по-евтини електрически модели. В случая производителят се фокусира върху мащаба, а не върху висок, единичен марж. Въпреки това, стратегията дава резултати – благодарение на по-ниските разходи за компоненти и производство в Китай, BYD вече е един от малкото производители, които продължават да увеличават приходите си.

Toyota и Volkswagen са начело по продажби

Toyota остава лидер, като е продала 7,1 милиона автомобила през първите три тримесечия на годината. Volkswagen е точно зад него с резултат от 6,6 милиона. General Motors (4,6 милиона) е на трето място, следвана от Hyundai (4,3 милиона) и BYD (3,3 милиона).

В Европа ситуацията изглежда по-малко оптимистична - високите разходи за труд, инвестициите в електрификацията и по-ниското търсене на скъпи модели означават, че печалбите се топят по-бързо от където и да било другаде. Междувременно азиатските производители - Toyota, Hyundai и BYD, се възползват от по-евтини производствени линии, висока гъвкавост и местни пазари, които продължават да растат.


0 от 500
  • #20
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Просто отсега знам какво ще стане когато започна да хваля твърдотелните батерии на Toyota. Ще изпаднеш в когнитивен дисонанс. Точно както вече започна да повтаряш моите тези, че водородът и синтетичните горива нямат бъдеще и се извъртя на 180 градуса като фурнаджийска лопата. Вече не говориш Дали , А кога и къде електромобилите ще станат масови и ще се захранват от възобнояема енергия зареждайки за 5-10 минути. Борбата с реалността винаги е била трудна, Но продължавай да опитваш ПСУВАЙКИ.
  • #19
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Забравил си да излъжеш че съм казал че електромобилите са практически не запалими. Да излъжеш че съм казвал че Тесла ще продава. 20 милиона, защото един-два пъти си го написал от мое име и не съм видял. Забравил си да излъжеш, че винаги съм хвалил качеството на Тесла и нито веднъж не съм казвал, че продават некачествени автомобили. За пазарната капитализация обяснявах Колко е надута още като стигнаха Един трилион за първи път преди доста години и очаквах бързо да спадне. ПСИХОПАТ
  • #18
    1 rate up comment 1 rate down comment
    РУК ( преди 2 седмици )
    И Мъск рече - "Психотроле, до края на 2025, 1000 пъти ще се отречеш от мен и Тесла". Безмозъчнико,години на ред обясняваше как пазарната капитализация на Тесла е доказателство колко добре вървят продажбите,колко са напред технологично.Месеци вилня по форумите да обясняваш как Сайбъртрака ще унищожи всички други пикапи на пазара и Семитрака ще владее международния транспорт.Какво знаеш за качеството на Тесла като си се качвал в тесла за 15 мин и 6 месеца се хвали с това?!Въртигъз ненормален!
  • #17
    0 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    До 14. Това че в градовете има Метро е точно толкова вярно, колкото че няма зарядна инфраструктура. Кои са тези градове в които има Метро в България? Кои са градовете в които няма зарядна станция?
  • #16
    1 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Потърсете грешки в сметките и аргументите?Ако не намерите, карайте по утъпкания сценарий на правилата на ТРОЛФЕРМАТА" "Като не можеш да отговориш смислено на аргумента на опонента, тогава : С ПОВЕЧКО НИКОВЕ го напсувай; Измисли му прякор, някоя лъжа по негов адрес; Пиши от негово име някоя глупост; Гарнирай с обилни обиди по негов адрес и кажи, че ще му смениш физиономията. Прати в лудницата. Кажи, че е бременен от Мъск. НО НИКОГА В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ НЕ говорете по ТЕМАТА НА ДИСКУСИЯТА! НИКОГА!!
  • #15
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Гост ( преди 2 седмици )
    Теслю Т РО Л А се мисли за визионер,доскоро за Тесла, сега за чайниците..Всезнаещ, всеможещ и винаги прав, дори когато греши.
  • #14
    3 rate up comment 2 rate down comment
    демократ ( преди 2 седмици )
    Електриката няма бъдеще защото електрическата мрежа за бързо зареждане е много алабо развита освен градовете но там има метро
  • #13
    1 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Дали повечето планове на Тесла ще се осъществят НАВРЕМЕ? НЕ РАЗБИРА СЕ. Китай вече е по-бърза риба. А никоя компания не може да се бори с държава и то от ранга на Китай, където един "лидер" казва накъде ще върви цялата икономика и кое ще се субсидира. До скоро бяха фотоволтаици, електромобили и батерии, А за следващата петилетка ядрен синтез, квантови технологии (бонус за AI) и следствието - водород, произвеждан от тази неизчерпаема енергия, който да замести въглищата и част от нефта..
  • #12
    0 rate up comment 6 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Точно както се изразявам много по-твърдо от тебе спрямо Илон Мъск. 0 не веднъж съм го наричал най-големия психопат на света заради лъжите му, които задминават даже и лъжите на антиелектриците психопати. Точно както още като се съюзи с Тръмп, казах че това ще е загуба за Тесла, но вероятно има нещо което ние не виждаме. Според мен това е било единственият начин Илон Мъск да оцелее. Буквално. Физически. Вероятно и Тръмп . "Врагът на моя враг е мой приятел" Но е факт, че Тесла БЕШЕ БЪРЗА РИБА!
  • #11
    0 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Всъщност че пазарната капитализация е надута, никога не съм го отричал. Казвам просто на какво се базира - точно както има сектанти антиелектрици, така има и сектанти на Тесла към които редовно ме причисляват, въпреки че постоянно говоря колко некачествени автомобили произвежда Тесла, Колко е надута в пазарната и капитализация, как автономното шофиране е глуха улица и надали ще я монетизират скоро, като в същото време хваля други компании, напоследък предимно китайски, че изпреварват Тесла.