IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Легендарни марки страдат все повече на собствена територия

Fiat, Ford, Opel и Citroën продължават да губят пазарен дял на родните си пазари

За състоянието на една компания може да се съди, поне донякъде, за нейните продажби на вътрешния пазар. Това важи особено за автомобилната индустрия, където повечето производители имат силно присъствие в родните си държави. Причините са както икономически, така и културни, но тази тенденция не е променя особено още от самото раждане на автомобила – американците купуват американски коли, германците – немски, французите – френски и т.н.


fiat


В същото време в държави без развита собствена автомобилна индуст,rs местните потребители купуват коли, които дълго време са били част от икономическия пейзаж на страната. И често броят техните марки за „свои’’. В Бразилия, например, такива са Fiat, VW и Chevrolet, в Мексико – Nissan и VW, в Южна Африка – VW и Ford, а в Югоизточна Азия – Toyota, Honda и Mitsubishi.

Бързата еволюция на световните пазари и пристигането на нови играчи от Китай обаче нарушават това статукво. Родината вече не е безопасно пристанище, тоест сигурен пазар, и най-яркото доказателство за това са „местни’’ марки изпитват огромни затруднения.

Италия е един от най-ярките примери

Може би най-драматичният спад е на Fiat и Abarth в Италия. През 2010 регистрациите на марката представляват почти 23% от общия пазар на леки автомобили в страната. Пет години по-късно пазарният дял на Fiat е намалял с 2 процентни пункта, а до 2020 спаoът вече е до 15%. Тази година до юни комбинираният пазарен дял на Fiat и Abart вече е едва 9,6%.


Fiat Grande Panda


Според експерти някои от загубите се обясняват с настъпването Jeep на местния пазар. В това обаче няма особена логика, тъй като идеята е добавянето на нова марка да увеличи общия дял на групата, а не да краде продажби от нейните марки. За щастие на Fiat, ситуацията в Бразилия - най-големият й пазар, е стабилна, от почти 23% през 2010 до 21% през първата половина на 2025.

Opel и Ford страдат в Германия

Друг тревожен случай засяга Opel и Ford в Германия. Първият отбеляза спад на пазарния си дял от 8% през 2010 до 4,4% през тази година. Вторият производител регистрира спад от 3 процентни пункта - от 6,8% до 3,8% за същия период. От друга страна, пазарният дял на конкурентния Volkswagen поевтиня само с 21% до 20.4%. 

Същото важи и за Citroën-DS във Франция. Пазарният дял на първата от тези две марки преди 15 години беше 14,8%, но в момента е около 8%, като вече са включени и резултатите и на DS, който беше превърнат в самостоятелен бранд. При другите две основни френски марки – Renault и Peugeot, също се отчита спад на пазарния дял, макар и по-малък. 


Citroën пуска C4 Collection 2025


Експертите обясняват случващото се с липсата на разбиране на пазарните тенденции и конкурентоспособността на някои японски, корейски и от скоро китайски марки, които вече са предпочитани от много потребители по света.


0 от 500