Германският автомобилен клуб ADAC, заедно с изследователския център RWTH Aachen и лабораторията в Зайберсдорф, проведоха мащабно проучване на ефекта на електромагнитните полета в съвременните електрически превозни средства. Целта на проекта е да се провери как електрическият смог (изкуствено създадени електромагнитни полета в околната среда) влияE върху возещите се в електромобила.

Като част от изследването, поръчано от Федералната служба за радиационна защита и германското министерство на околната среда, са извършени повече от 975 000 измервания. Тестовете са проведени в лаборатории, на писти и в реални пътувания, като включват 11 електрически превозни средства, 2 хибрида, 1 бензинов автомобил и 4 електрически мотоциклета.
Резултатите от изпитанията показват, че в никакъв случай нивата на електромагнитните полета не надвишават установените основни норми. Краткотрайни пикове са регистрирани по време на ускорение, спиране и включване на електрическото оборудване, но те също остават в границите на безопасността.

Максималните стойности са наблюдавани в областта на краката на водача и пътника, където са разположени захранващи кабели и системни елементи. При това не само те и електромоторът генериран магнитни полета. Други електрически компоненти – като например когато автомобилът е включен или от отоплението на седалката, също могат да причинят високи стойности за кратко време.
Системите за отопление на седалките с определени превключващи регулатори могат да произвеждат постоянно повишени стойности в областта на гърба и корема. И тук замърсяването остава под пределно допустимите стойности, но е измеримо. Това важи и за автомобили с двигатели с вътрешно горене.

Все пак изследователите препоръчват да се обмисли електромагнитна съвместимост при проектирането на нови автомобили през 2026, за да се сведе до минимум излагането на полето чрез оптимално разположение на компонентите.


5