Броят на китайските автомобили на много места по света расте главоломно, като Русия е една от държавите, където те се продават най-добре заради наложените санкции от западните производители. Увеличеният брой китайски коли повдига и въпроси за тяхната електромагнитна безопасност.

Електромагнитните полета, характерни за електрическите автомобили и хибридите, могат да представляват заплаха за здравето, да провокират карциногенни заболявания, различни неврологични разстройства и депресия. При електрическите превозни средства и хибридите основните източници на електромагнитни полета са двигателят, който генерира силно променливо магнитно поле при работа, както и литиево-йонните батерии. Освен това токове с много по-голяма мощност протичат през захранващите кабели в електрическите превозни средства, отколкото в конвенционалните автомобили, което създава електромагнитни полета с подходяща мощност.
Допълнителен източник са и мощни инвертори, които преобразуват постоянния ток на батерията в променлив ток за двигателя. Зарядното устройство също е вреден излъчвател, особено ако е близо до човек. В сравнение с традиционните автомобили, където основните източници на радиация работят периодично, при електрическите автомобили тези системи са постоянно активни по време на шофиране, създавайки непрекъснат електромагнитен ефект.

Всичко това беше потвърдено от проучване, проведено от Пермския национален изследователски политехнически университет, при което в китайския хибрид Lixiang Li9 бяха открити повишени нива на радиация. Учените са измерили стойностите на магнитните и електрическите полета в различни режими - по време на ускорение, по време на спиране и без движение. И са установили, че нивото на вредна радиация в кабината значително надвишава безопасните стандарти, особено по време на активни маневри.
Най-високите показатели са регистрирани по време на ускорение - силата на електрическото поле достигна 200 V/m (волта на метър), което е 8 пъти по-високо от безопасната граница. Според нормите на санитарните правила и разпоредби стойност 10−25 се счита за допустимо отклонение, 25−40 е максимално допустимото отклонение, 100−200 показва отрицателно въздействие, а 200 или повече се признават за опасни за здравето.

По време на спиране, когато автомобилът преобразува енергията на движение обратно в електричество, радиацията също остава висока - 50−100 V/m. В покой нивата намаляват до 0−10 V/m, което съответства на нормата. Магнитното поле се държи по подобен начин - интензивността му рязко се увеличи по време на ускорение и забавяне, създавайки допълнително натоварване на каросерията.
Самото електромагнитно излъчване има кумулативен ефект - дългосрочното излагане, особено по време на редовни пътувания, може да повлияе негативно на здравето на водача и на съществуващите системи за електромагнитна защита в хибридните автомобили - особено за режими на активно ускорение и спиране.


1