fallback

Дания и Норвегия в паника заради китайски електрически автобуси

В използваните за градски транспорт рейсове на Yutong са открити SIM карти за отдалечен достъп

Две скандинавски държави – Норвегия и Дания, алармираха за опасност от уязвимост на китайските автобуси Yutong, които се използват като градски транспорт. Най-големият норвежки обществен оператор – Ruter, първи откри пробив в сигурността в китайските автобуси Yutong, след това същото сториха и датските власти, съобщава The Guardian.

Оказва се, че производителят има отдалечен достъп до своите превозни средства и теоретично може да ги изключи, въпреки че такива случаи не са регистрирани. Струва си да се отбележи, че автобусите Yutong, включително електрическите, могат да бъдат намерени и в редица други европейски държави.

Както обясниха от Yutong, с помощта на тези устройства инженерите на компанията могат дистанционно да актуализират софтуера и да извършват технически операции за отстраняване на неизправности. От Ruter признат, че засега няма доказателства за злонамерена дейност от страна на оператора, но самият факт, че някой в друга държава има отдалечен достъп до градския транспорт, е тревожен.

Веднага след това датската транспортна компания Movia започна собствено разследване, тъй като има 469 китайски автобуса във флота си, включително 262 бройки от Yutong. Оказа се, че дистанционното деактивиране може да бъде предотвратено чрез премахване на SIM картата от автобусите. Тази идея обаче трябваше да бъде изоставена, тъй като това ще ги изключи и от други системи.

Главният оперативен директор на Movia - Джепе Гаард, отбеляза, че "този проблем е актуален не само за китайските автобуси, но и за всички видове превозни средства и устройства с вградена китайска електроника".

От представителството на Yutong увери, че китайският производител "стриктно спазва действащите закони, разпоредби и индустриални стандарти в регионите, където се експлоатират неговите превозни средства". Информацията се съхранява в центъра за данни на Amazon Web Services (AWS) във Франкфурт, защитена е с криптиране и достъпът до нея е ограничен.

Датските служители от своя страна повдигнаха въпроса за националната сигурност и призоваха за по-строги изисквания за бъдещи покупки на превозни средства от Китай. Томас Роден, председател на Датското общество на критиците на Китай и регионален съветник на Социално-либералната партия, заяви, че Дания е "твърде бавна", за да зависи от китайските компании.

fallback
  • #4
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Всички автомобили последните няколко години имат сим карти за дата трансфер. На повечето безплатният интернет им е за определени години 2-3-4, но има и коли с достъп до интернет без ограничение в годините, напълно безплатно. BMW i3 мисля че беше така. Всички коли по изискване на ЕУ последните 5-6 години имат СОС бутон за безплатно обаждане към 112. Това също е сим карта!!!
  • #3
    Car guy ( преди 3 седмици )
    Тази марка автобуси мисля, че и в София движат. Естествено на никой не му пука.
  • #2
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    И пак стигаме до европейската недалновидност да си избираме зависимости вместо целта да е независимост и още по-висшата форма взаимозависимост - избирам да си партнирам с тебе защото имам полза, но мога и без тебе, ако мислиш да ми извиваш ръцете.
  • #1
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    Ще ги купуваме от САЩ, защото са по демократични диктатори, въпреки че Тесла има много по-голям контрол върху автомобилите отколкото онзи автомобил, на който могат да му пратят просто актуализации, които да спрат автобуса. Тесла може да те следи как пикаеш край пътя в реално време. Обаче незнайно защо Китай е ПРОБЛЕМЪТ, а Тесла не. РЕШЕНИЕТО няма да купуваме автобусите от Китай, а от приятелски страни. И пак грешна дефиниция на ПРОБЛЕМА. Най-правилното РЕШЕНИЕ е да се произвеждат в Европа
fallback
Последни