fallback

Дания и Норвегия в паника заради китайски електрически автобуси

В използваните за градски транспорт рейсове на Yutong са открити SIM карти за отдалечен достъп

Две скандинавски държави – Норвегия и Дания, алармираха за опасност от уязвимост на китайските автобуси Yutong, които се използват като градски транспорт. Най-големият норвежки обществен оператор – Ruter, първи откри пробив в сигурността в китайските автобуси Yutong, след това същото сториха и датските власти, съобщава The Guardian.

Оказва се, че производителят има отдалечен достъп до своите превозни средства и теоретично може да ги изключи, въпреки че такива случаи не са регистрирани. Струва си да се отбележи, че автобусите Yutong, включително електрическите, могат да бъдат намерени и в редица други европейски държави.

Както обясниха от Yutong, с помощта на тези устройства инженерите на компанията могат дистанционно да актуализират софтуера и да извършват технически операции за отстраняване на неизправности. От Ruter признат, че засега няма доказателства за злонамерена дейност от страна на оператора, но самият факт, че някой в друга държава има отдалечен достъп до градския транспорт, е тревожен.

Веднага след това датската транспортна компания Movia започна собствено разследване, тъй като има 469 китайски автобуса във флота си, включително 262 бройки от Yutong. Оказа се, че дистанционното деактивиране може да бъде предотвратено чрез премахване на SIM картата от автобусите. Тази идея обаче трябваше да бъде изоставена, тъй като това ще ги изключи и от други системи.

Главният оперативен директор на Movia - Джепе Гаард, отбеляза, че "този проблем е актуален не само за китайските автобуси, но и за всички видове превозни средства и устройства с вградена китайска електроника".

От представителството на Yutong увери, че китайският производител "стриктно спазва действащите закони, разпоредби и индустриални стандарти в регионите, където се експлоатират неговите превозни средства". Информацията се съхранява в центъра за данни на Amazon Web Services (AWS) във Франкфурт, защитена е с криптиране и достъпът до нея е ограничен.

Датските служители от своя страна повдигнаха въпроса за националната сигурност и призоваха за по-строги изисквания за бъдещи покупки на превозни средства от Китай. Томас Роден, председател на Датското общество на критиците на Китай и регионален съветник на Социално-либералната партия, заяви, че Дания е "твърде бавна", за да зависи от китайските компании.

fallback
  • #14
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    Тоест Китай субсидира бъдещето, а Европа на лозунги е за екология, а на практика субсидира УМИРАЩИ ТЕХНОЛОГИИ ОТ МИНАЛОТО като въглища и ДВГ . Когнитивен дисонанс или шизофрения - изберете си по правилното според вас понятие за действията на Европа
  • #13
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    До 12. Именно! Преди 20 години ВИДЯХА, че светът ще се нуждае от огромно количество батерии и станаха най-добрите както в технологиите, така и в производството на батерии. В момента произвеждат над 80% от батериите в световен мащаб и производството няма накъде повече да расте, затова спряха субсидиите и ги насочиха към технологиите за СЛЕД 20 ГОДИНИ. През 2050 Европа ще е в същото положение и ще купува китайски технологии за ядрен синтез и евтина зелена екологична стомана произведена в Китай
  • #12
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Самото производство на електрически превозни средства е пъти по просто и лесно от производството на коли с двг. За момента Китай напред в това производство защото така са решили от партията и са похарчени милиарди. Но това няма да продължи вечно, вече казаха че следващата петилетка спират субсидиите за батериите и електромобилите, стига толкова.
  • #11
    До #7 ( преди 3 седмици )
    А ти защо си мислиш че Русия не е зависима от запада, тя е много повече зависима от запада, отколкото запада от Русия. Още когато нападнаха и откъснаха територии от Грузия, вървят само надолу и надолу, и много упорито продължават да си копаят гроба.
  • #10
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    Разбира се, че е така. Но дали това е правилната стратегия за Европа? Да купува всичко от Китай само защото било по-евтино и да спре да развива каквито и да е технологии? Китай си гледат техните интереси и са прави за себе си. Въпросът е кой гледа европейските интереси и какво прави по въпроса, за да изнасяме ние за Китай високотехнологични стоки, както беше едно време? Както и да им продаваме технологиите, за да си произвеждат стоките. Европейците се превръщат в консуматори които не произвежд
  • #9
    анонимен ( преди 3 седмици )
    А вие защо си мислете че Китай не е зависим от запада? Ако запада не им купува стоките, къде ще ги продават? На марсианците ли?
  • #8
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    А като се замислите, тази война дали вече не е започнала - мита, санкции, забрани и всякакви нарушения на принципите на свободна търговия? Защо точно Тайван? На Китай им трябва земя за да садят ориз? Или има друга причина свързана със запада?
  • #7
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    До 6. А дали не е точно обратното? Дали западът не иска да нападне Китай с поредната провокация, като в Украйна където западът ще воюва с Русия до последния украинец? Само че Китай не е Русия и западът осъзнава, че е прекалено зависим от Китай. Но от друга страна Китай има съвсем различна политика и действа с мека сила по принцип печеля-печелиш. Никой не кара Европа насила да купува китайски стоки, нали? Европа сама се е поставила в тази зависимост, защото има ИЗГОДА. Но ВЕЧЕ няма ИЗБОР
  • #6
    До номер 4 ( преди 3 седмици )
    Да наистина връзката с Интернет е нормална практика при съвременните автомобили. Обаче именно затова е изключително важно производителят да е надежден партньор. Представи си Китай започва анексия на Тайван. Стига се до военен конфликт между Китай и Запада. И Китай по интернет изключват всички китайски превозни средства в Европа като средство за шантаж. Сценарият е напълно реалистичен.
  • #5
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Че кой е тръгнал да купува автобуси Тесла? Такива въобще няма. Истината е, че колкото и да е скъпо и болезнено, Европа трябва да изгради независимост от Китай защото Китай са тоталитарна държава която открито си говори, че ще използва военна сила за да превземе Тайван. Това може да доведе до конфронтация в която Китай наистина да нападнат европейската критична инфраструктура. Независимостта струва пари и очевидно никой не иска да плаща повече, но нямаме алтернатива.
fallback
Последни