Ванкеловият (роторен) двигател, някога символ на безумна спортна страст в емблематични модели като Mazda RX-7 и RX-8, се завръща на сцената по един неочакван начин. Технологията, която беше отписана от повечето производители заради високия разход на гориво и масло, днес преживява грандиозен ренесанс, но вече не като основен задвижващ агрегат, а като гениален генератор за електрически автомобили.

Ключът към възкресението на ванкеловия мотор се крие в набиращите популярност електрически автомобили с удължен пробег (EREV), където роторният двигател с уникалната си компактност и ниски вибрации може да изпълнява перфектно ролята на генератор. При тази архитектура, роторният мотор не задвижва колелата директно, а се включва само когато батерията се изтощи. Той работи в тесен, оптимизиран оборотен диапазон, което драстично намалява неговите традиционни недостатъци. Резултатът е:
Компактност: Роторният двигател е невероятно малък и лек, което го прави идеален за вграждане в електрически автомобил, без да заема излишно място.
Плавна работа: Липсата на бутала и клапани осигурява изключително ниски нива на вибрации и шум, което допълнително повишава комфорта в електрическия автомобил.
Първи в тази насока експериментират от Mazda, естествено, като японците не смятат да спрат дотук. Японският производител, който е единственият, запазил жив духа на Ванкел, показа впечатляващи концепции, които могат да бъдат възприети и от другите автомобилни производители. Модели като Mazda Iconic SP и Vision X-Coupé демонстрират, че роторният двигател ще продължи да бъде технологичният подпис на марката.
В свят, доминиран от бутални двигатели и батерии, роторният агрегат може да се превърне в смелото изключение, което доказва, че иновацията често се крие в преосмислянето на добре познати, но сложни технологии.


3