Китайското нашествие не само в Европа, но и в цял свят, причинява все повече проблеми на водещите автомобилни компании. И те са принудени да прибягват до нова тактика – вместо да се борят с конкурентите си, много от големите производители от Европа, САЩ, Южна Корея и Япония просто си сътрудничат с тях.

Факт е, че китайските марки вече разполагат с ресурси и технологии, за да произвеждат конкурентно способни електрически, plug-in хибриди и превозни средства с увеличен пробег. И ако преди десетилетия те трябваше да си сътрудничат с големите автомобилни компании, сега се случва точно обратното. Китай се поучи от чуждестранни марки благодарение на политиката на задължителни съвместни предприятия, продължила над тридесет години. Така се оказва, че „ученикът е надминал учителя“ и може би е дошло времето учителят да се поучи от бившия си ученик.
Ефективен начин за това е чрез ребрандиране на вече съществуващи китайски модели, като това не е нещо ново. Някои американски автомобилни производители го използват от известно време. Ford например започна да продава Ford Territory през 2018, като това е ребрандирана версия на JMC Yusheng S330, която се предлага в няколко страни от Латинска Америка.

От 2019 Chevrolet продава второто поколение на Captiva, получено от китайския Baojun 530 / Wuling Starlight S. Целта е да се използват съвместни предприятия и техните продукти, за да се разшири предлагането извън Китай с конкурентни модели.
На свой ред, Volkswagen Group работи със SAIC и FAW, както си сътрудничичи с XpengXpeng - Audi E5 Sportback е един от най-новите примери за тази синергия. Hyundai работи с BAIC за модела Elexio, предназначен за китайския пазар.

Toyota има съвместни предприятия с FAW и GAC - моделите bZ7 и bZ3X са резултат от това партньорство. А Nissan, заедно с Dongfeng, разработи новия Frontier Pro Hybrid, базиран на Dongfeng Z9.
Европейските производители също използват подобна практика. Renault засилва партньорството с Geely, като новият Grand Koleos, получен от Geely Xingyue L, се оказва правилният продукт за Корея и Латинска Америка. А Stellantis се готви да пусне модел на Opel, базиран на Leapmotor, след като придобие 20% от китайския производител.

Резултатите от всичко това вече са факт. През септември 2025 Ford Territory, произведен в Китай, е вторият най-продаван модел на марката в Аржентина, като представлява 38% от общите продажби на Ford в страната и се превръща в петия най-продаван автомобил досега.
В Южна Корея Renault Grand Koleos представлява 80% от продажбите на марката между януари и септември 2025, въпреки че е ребрандиран модел на Geely. В Латинска Америка Chevrolet поднови своите Captiva и Groove, заедно с моделите от китайски произход Aveo, S10 Max и Tornado Van (N400). Заедно през 2024 г. те представляват повече от половината от продажбите на Chevrolet в региона, с изключение на Бразилия.

В Европа ситуацията също започва да се променя. През третото тримесечие на 2025 Mazda представи Mazda6e, ребрандирана версия на Deepal SL03. Внесен от Китай, този средно голям електрически седан е продал близо 400 бройки само през август.
Dacia Spring, построена в Китай от съвместното предприятие Renault–JMCG, сега е един от най-евтините електрически автомобили в Европа, с 23 000 регистрации между януари и август, което е със 100% повече от 2024.

А изводът от всичко това е ясен - Китай е тук, за да остане и да спечели пазара. И никоя тарифа или търговска бариера не може да го спре. Затова, ако не можеш да победиш опонента си, съюзничи с него.


3