Стратегическата корекция на курса на Porsche нанесе значителен удар на Volkswagen - през третото тримесечие групата регистрира оперативна загуба от няколко милиарда евро. Нещата обаче не приключва с това, защото най-големият германски производител има още проблеми, които тепърва ще се задълбочават.

Причините за загубата
През третото тримесечие на 2025 година Volkswagen претърпя огромни загуби. Това се дължи на две основни причини - скъпо струващото преразглеждане на стратегията за електрически превозни средства в дъщерно дружество на Porsche и натиска на вносните мита в САЩ.
В резултат на това компанията регистрира оперативна загуба от 1,3 милиарда евро, като митата и по-ниските продажби на американския пазар се очаква да струват на Volkswagen Group още 5 милиарда евро до края на годината.
Главният финансов директор Арно Антлиц поясни, че около 4 милиарда евро от общите загуби са пряко свързани с мита. Останалите разходи са косвени, причинени от спад в продажбите и корекция на производствените планове.

След публикуването на тримесечния отчет акциите на Volkswagen първо поскъпнаха с 2%, но до средата на деня отидоха на червено с 1,1%. Антлиц описа настоящите резултати като "смесени". Търсенето на автомобили в Европа остава силно и частично компенсира слабостта на други пазари.
Преди година концернът отчете печалба от 2,8 милиарда евро, а сега записа загуба - по-малка от очакваната от анализаторите (1,7 милиарда евро, според Visible Alpha), но все пак значителна.
Проблемите на Porsche и връщането на електрификацията
Контролираното от Volkswagen дружество Porsche (75,4% от акциите) също завърши тримесечието със загуба, решавайки да отложи пускането на нови електрически превозни средства. Вместо това марката залага на хибридни и бензинови модели, стремейки се да спечели обратно интереса на клиентите, уморени от безкрайните обещания за "зелена революция".

За Оливър Блум, който ръководеше и двете компании, това беше още един удар. Инвеститорите директно поставиха под въпрос дали той е в състояние ефективно да управлява две марки с различни стратегии и темпове на трансформация.
Ново предизвикателство - недостиг на микрочипове
Въпреки злощастното тримесечие, Volkswagen запази прогнозата си за цялата година, но отбеляза, че тя се основава на стабилни доставки на полупроводници. Търговската конфронтация между страните от ЕС и Китай, която засегна холандския производител Nexperia, създава риск от спиране на конвейера.
Според Антлиц компанията буквално работи "ден след ден и седмица след седмица", за да предпази производството от прекъсвания.

Продажбите в Китай остават много далеч от желаното
През третото тримесечие глобалните доставки на Volkswagen нараснаха с 1%, водени от по-високите продажби в Западна Европа. Както отбеляза Марко Шуберт, член на управителния съвет на концерна, европейският и южноамериканският пазар частично компенсираха спада в Китай и САЩ. Доставките за Китай са намалели със 7%. В същото време конкурентите се сблъскаха с подобни трудности: Mercedes-Benz падна с 27%, BMW - с 0,4%.
Сегментът на електрическите превозни средства, от друга страна, показа силен ръст от +33,1%, или 252 100 превозни средства от юли до септември. Но разпределението е неравномерно - в Китай продажбите на електромобили се сринаха с 55%, в Северна Америка с 213,5%, а в Европа с 60%. Шуберт обясни този дисбаланс с различни пазарни условия и мерки за държавна подкрепа.
Огромен натиск върху Оливър Блум
Тези събития засили напрежението около Оливър Блум, който ще се оттегли като главен изпълнителен директор на Porsche в началото на следващата година, за да се съсредоточи върху управлението на Volkswagen Group. Той ще бъде заменен от Майкъл Лейтърс, който преди това оглавяваше McLaren.

Решението беше отговор на нарастващото недоволство на акционерите, които се съмняваха в способността на Блум да комбинира двата поста в среда, в която и Volkswagen, и Porsche преминават през трудно преструктуриране.
Volkswagen търси начин да избегне мита от САЩ
В опит да компенсира удара от митата, Volkswagen води преговори с правителството на САЩ за голяма инвестиция. Говори се за разширяване на местното производство, включително евентуално изграждане на завод на Audi.
Оливър Блум в интервю за Ройтерс подчерта, че настоящата търговска политика между Брюксел и Вашингтон е "асиметрична" - вносът на европейски автомобили в САЩ подлежи на мита от 15%, докато промишлените стоки от САЩ за Европа не са обременени с мита.

"Очакваме, че инвестиционният план в Съединените щати ще създаде нови работни места и ще укрепи веригата за доставки на Volkswagen", каза Блум на автомобилното изложение IAA в Мюнхен, добавяйки, че преговорите с американската страна "напредват положително".
Volkswagen, подобно на други европейски автомобилни производители, се надява, че администрацията на Доналд Тръмп ще изпълни обещанието си да намали настоящите мита върху вноса на автомобили до 15%.
Новите модели трябва да помогнат за излизане от кризата
Разбира се, нещата далеч не са идеални за компанията сега, но Volkswagen подготвя няколко нови модела, които трябва да помогнат за подобряване на ситуацията и връщане на интереса на клиентите към марката.
Какво ново готви Volkswagen (ГАЛЕРИЯ):
Едновременно с електрическите автомобили ще дебютира новият Volkswagen T-Roc. Моделът ще се предлага в бензинова и хибридна версия, но без ръчна скоростна кутия. Интериорът е преработен, с подобрени материали, добавено повече пространство на втория ред, а качеството на изработка, според инженерите, "се доближава до Tiguan". Продажбите ще започнат в началото на 2026, прогнозната цена е около 35 000 евро.


0