IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Загуба на милиарди евро и търсене на спасение – какво ще се случи с Volkswagen?

Новата стратегия, спадът на продажбите в Китай, митата в САЩ и липсата на чипове удариха жестоко концерна

Стратегическата корекция на курса на Porsche нанесе значителен удар на Volkswagen - през третото тримесечие групата регистрира оперативна загуба от няколко милиарда евро. Нещата обаче не приключва с това, защото най-големият германски производител има още проблеми, които тепърва ще се задълбочават.


Volkswagen


Причините за загубата

През третото тримесечие на 2025 година Volkswagen претърпя огромни загуби. Това се дължи на две основни причини - скъпо струващото преразглеждане на стратегията за електрически превозни средства в дъщерно дружество на Porsche и натиска на вносните мита в САЩ.

В резултат на това компанията регистрира оперативна загуба от 1,3 милиарда евро, като митата и по-ниските продажби на американския пазар се очаква да струват на Volkswagen Group още 5 милиарда евро до края на годината.

Главният финансов директор Арно Антлиц поясни, че около 4 милиарда евро от общите загуби са пряко свързани с мита. Останалите разходи са косвени, причинени от спад в продажбите и корекция на производствените планове.


Volkswagen


След публикуването на тримесечния отчет акциите на Volkswagen първо поскъпнаха с 2%, но до средата на деня отидоха на червено с 1,1%. Антлиц описа настоящите резултати като "смесени". Търсенето на автомобили в Европа остава силно и частично компенсира слабостта на други пазари.

Преди година концернът отчете печалба от 2,8 милиарда евро, а сега записа загуба - по-малка от очакваната от анализаторите (1,7 милиарда евро, според Visible Alpha), но все пак значителна.

Проблемите на Porsche и връщането на електрификацията

Контролираното от Volkswagen дружество Porsche (75,4% от акциите) също завърши тримесечието със загуба, решавайки да отложи пускането на нови електрически превозни средства. Вместо това марката залага на хибридни и бензинови модели, стремейки се да спечели обратно интереса на клиентите, уморени от безкрайните обещания за "зелена революция".

Porsche Macan Electric GTS


За Оливър Блум, който ръководеше и двете компании, това беше още един удар. Инвеститорите директно поставиха под въпрос дали той е в състояние ефективно да управлява две марки с различни стратегии и темпове на трансформация.

Ново предизвикателство - недостиг на микрочипове

Въпреки злощастното тримесечие, Volkswagen запази прогнозата си за цялата година, но отбеляза, че тя се основава на стабилни доставки на полупроводници. Търговската конфронтация между страните от ЕС и Китай, която засегна холандския производител Nexperia, създава риск от спиране на конвейера.

Според Антлиц компанията буквално работи "ден след ден и седмица след седмица", за да предпази производството от прекъсвания.


Volkswagen


Продажбите в Китай остават много далеч от желаното

През третото тримесечие глобалните доставки на Volkswagen нараснаха с 1%, водени от по-високите продажби в Западна Европа. Както отбеляза Марко Шуберт, член на управителния съвет на концерна, европейският и южноамериканският пазар частично компенсираха спада в Китай и САЩ. Доставките за Китай са намалели със 7%. В същото време конкурентите се сблъскаха с подобни трудности: Mercedes-Benz падна с 27%, BMW - с 0,4%.

Сегментът на електрическите превозни средства, от друга страна, показа силен ръст от +33,1%, или 252 100 превозни средства от юли до септември. Но разпределението е неравномерно - в Китай продажбите на електромобили се сринаха с 55%, в Северна Америка с 213,5%, а в Европа с 60%. Шуберт обясни този дисбаланс с различни пазарни условия и мерки за държавна подкрепа.

Огромен натиск върху Оливър Блум

Тези събития засили напрежението около Оливър Блум, който ще се оттегли като главен изпълнителен директор на Porsche в началото на следващата година, за да се съсредоточи върху управлението на Volkswagen Group. Той ще бъде заменен от Майкъл Лейтърс, който преди това оглавяваше McLaren.


Оливер Блуме


Решението беше отговор на нарастващото недоволство на акционерите, които се съмняваха в способността на Блум да комбинира двата поста в среда, в която и Volkswagen, и Porsche преминават през трудно преструктуриране.

Volkswagen търси начин да избегне мита от САЩ

В опит да компенсира удара от митата, Volkswagen води преговори с правителството на САЩ за голяма инвестиция. Говори се за разширяване на местното производство, включително евентуално изграждане на завод на Audi.

Оливър Блум в интервю за Ройтерс подчерта, че настоящата търговска политика между Брюксел и Вашингтон е "асиметрична" - вносът на европейски автомобили в САЩ подлежи на мита от 15%, докато промишлените стоки от САЩ за Европа не са обременени с мита.

Volkswagen


"Очакваме, че инвестиционният план в Съединените щати ще създаде нови работни места и ще укрепи веригата за доставки на Volkswagen", каза Блум на автомобилното изложение IAA в Мюнхен, добавяйки, че преговорите с американската страна "напредват положително".

Volkswagen, подобно на други европейски автомобилни производители, се надява, че администрацията на Доналд Тръмп ще изпълни обещанието си да намали настоящите мита върху вноса на автомобили до 15%.

Новите модели трябва да помогнат за излизане от кризата

Разбира се, нещата далеч не са идеални за компанията сега, но Volkswagen подготвя няколко нови модела, които трябва да помогнат за подобряване на ситуацията и връщане на интереса на клиентите към марката.

Какво ново готви Volkswagen (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #6
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Някой ще обясни ли как продажбите се сриват с 213% или това е ръст. Ако е ръст, за Щатите е изключено да е вярно числото.
  • #5
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Пътят на ФВ е само надолу. В момента нямат нито един свестен мотор, а ръчната кутия, която беше ок за по-слаби модели, я спират. Който разбира, подмитава DSG-то. Като им гледам новите модели не ми изглежда да се оправят.
  • #4
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    ID.Polo, Cross и Every1 ги чакам и аз. Изглеждат чудесно и се надявам на разумни цени. Без съмнение ще са успешни модели.
  • #3
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 месец )
    ДО 1.ФВ е полу-държавна, полу-арабска компания, да не мислиш, че държавата Германия не налива пари, за да я има, без това едва ли щеше да съществува сега .
  • #2
    11 rate up comment 4 rate down comment
    Захарин Петров ( преди 1 месец )
    на кривата ракета, космоса и пречи!
  • #1
    10 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Фв били на загуба, въй ми ся ко *** прайм. Ми те Китайците правят коли на загуба от десетилетие, наливат милиарди държавни пари и няма проблем, всичко е точно.