IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Кога спирачните дискове наистина са увредени

Не винаги при трептенето и вибрациите означават деформация

Когато усещате вибрации или трептене при спиране, много хора ще ви кажат, че спирачните дискове са ви изкривени. Това никак не е невъзможно, но в много случай не изкривен буквално целия диска, а само е нарушена неговата повърхност. Тези многобройни изпъкналости и вдлъбнатини могат да се дължат на натрупване на остатъци от спирачни накладки.

 
спирачен диск  


Работата на спирачките е проста. При натискане на педала за спиране се задействат спирачните апарати, които притискат накладките към дисковете и колата спира. Звучи просто, но има и нещо повече. Триещият материал в различните видове спирачни накладки съдържа влакна, смоли и други материали, които се полепят по повърхността на диска. След монтажа на нови накладки, тези влакна и смоли оставят леко лепкави остатъци върху металните плочи. Този слой осигурява спирачно действие, получено не само от триенето между накладките и дисковете, но и от лекото им залепване към повърхността на дисковете. 

Когато натиснете силно спирачките, голямата топлина и триене премахват част от остатъчните влакна, залепнали по дисковете, създавайки неравна точка. Една висока точка се превръща в много, докато карате и спирате рязко, за да избегнете лоша ситуация. От своя страна, тези многобройни високи точки причиняват пулсиращи усещания и трептене, свързани с изкривени дискове.

Как да избегнете деформирането на спирачните дискове

Ако усетите вибрации или трептене при спиране може би все още не е твърде късно да спасите спирачките от пълно деформиране. В повечето случаи, повторно напасване на спирачките ще оправи нещата. Това повторно напасване се състои основно в ускоряване до около 80 км/ч и забавяне до 20 км/ч многократно, за да се нагреят спирачките – без да се спира напълно. След пет до седем спирания карайте нормално, без да спирате рязко, няколко километра, за да охладите спирачките, и сте готови.

Друга добра практика е да избягвате продължително натискане на педала, когато сте на светофара ако спирачките са много горещи. Това предотвратява оставянето на следи от накладките върху диска. Разбира се, внимателното спиране ще удължи значително живота на спирачките. Добре е да проверите дали гайките на колелата са затегнати според спецификациите. Разхлабените или прекалено стегнати болтове на колелата могат да причинят неравномерно полагане на диска, а това ще доведе до неговото деформиране.

 
Дискови спирачки  
  

Подобно на това как честата смяна на маслото предотвратява натрупването на утайка, периодичните проверки и сервизното обслужване на спирачките могат да помогнат за ранното откриване на деформации и да предотвратят по-скъпи повреди. За справка, спирачните накладки в автомобил, който се кара предимно в града, могат да издържат от 50 000 до 60 000 км, докато при автомобили, които се карат предимно по магистрали, могат да издържат 130 000 км или повече. Спирачните дискове издържат доста повече, преди да се наложи шлайфане или подмяна.

Кога да подмените и кога шлайфате дисковете
 
Изкривените спирачни дискове могат да бъдат възстановени, но не всички стари дискове са подходящи за това. Те имат отпечатани нива на износване върху главината, които определят минималната дебелина за безопасна работа. Ако дебелината след възстановяване падне под нивото на износване, е по-добре да се смени дискът, отколкото да се шлайфа. Като общо правило, е безопасно да се поправя, ако дебелината е поне 1.5 см по-голяма от нивото на износване.

 
повередени спирачни дискове  
  

Все пак, ако дисковете са силно захабени, ръждясали или с петна, е най-добре да ги подмените с нови. При стандартен автомобил смяната на дисковете може да струва между 200 – 300 лв. за комплект, а шлайфането около половината сума.
  
  

0 от 500