IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как работят „мокрите спирачки“ на автомобила

Системата Wiper Braking изсушава спирачните дискове

Екстрата, за която става въпрос, се нарича неформално "изсушаване на спирачните дискове" или Wiper Braking. Тя е изключително полезна, но напълно автоматизирана и невидима за шофьора.


Wiper Braking


Какво представлява и как работи? Wiper Braking е софтуерна функция, която работи в сътрудничество със системата ABS (Антиблокираща система) и сензора за дъжд на чистачките.

Когато сензорът за дъжд засече, че чистачките работят активно (т.е. вали силен дъжд или пътят е мокър), системата започва периодично и много леко да прилага налягане към спирачните накладки. Натискът е толкова минимален, че не забавя колата по никакъв начин и шофьорът изобщо не го усеща.

Целта е накладките да докоснат спирачните дискове за части от секундата, за да изпарят или изтласкат настрани водния филм, който се натрупва върху дисковете при шофиране в мокро време.

Когато шофирате дълго време в проливен дъжд без да натискате спирачката, между диска и накладката се образува тънък воден слой. При внезапно натискане на педала, този воден слой трябва да бъде изместен, преди накладките да "захапят" плътно метала. Този процес може да доведе до забавяне на реакцията на спирачките с една-две десети от секундата.

В екстремна ситуация (например при рязко спиране на магистрала) дори толкова малко забавяне може да означава разлика от няколко метра спирачен път. Чрез периодичното, невидимо "почистване" на дисковете, системата Wiper Braking гарантира, че спирачките ще реагират моментално с пълната си сила, независимо от метеорологичните условия.

Тази екстра не се рекламира и не се споменава в брошурите като отделна функция. Тя е вградена в ABS/ESP (Електронна програма за стабилност) модулите на по-висок клас автомобили. BMW я наричат "функция за готовност на спирачките при мокро време" (Brake Standby), а Audi и Volkswagen я включват в своите модерни ESP системи.

Функцията е толкова непозната, че дори много собственици на автомобили, които я имат, не знаят за нейното съществуване, тъй като тя работи напълно независимо от шофьора, само когато е най-необходима.


0 от 500
  • #5
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 1 месец )
    До#4 Китайските копипейстъри никога не са били и няма да бъдат пред Европейските автомобилни инженери. Въпросът е политически. Държавата им наливаше дълги години вода във воденицата, за да имат продуктите им ниска себестойност и ниска цена. Китай завладява пазари с НИСКА цена. Не с високо качество. Балон, който няма да расте вечно.
  • #4
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Sombre ( преди 1 месец )
    Пълни глупости са това. Видиш ли утре като така или иначе почне ти задъежат спирачките малко или много какво правим не само простотии вече мислят то няма какво друго. Бмв Мерцедес са във колапс Китай им разказаха играта. До преди 10г Китай копираше от европа сега вече европа е две обиколки назад и всячески се опитва да догони. Но никога няма да може защото са алчни европейски ***
  • #3
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    въпроса е защо инженерите не ги затварят в корпус с принудително охлаждане и не ги преместят до скоростната кутия и диференциала вместо да увеличават подресорната маса и да ги излагат на климатични въздействия
  • #2
    13 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    тоест тази доста безсмислена функция бавно и леко намалява живота на дисковете и накладките... срещу някви стотни които някога видиш ли можело да си спасят.... при все че на всеки шофер знае че при дъжд се пази по голяма дистанция....бууулшит!
  • #1
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Реших, че поредната гениална маслена баня е приложена :)))