Дори най-добрите автомобилни производители могат да се сблъскат с проблеми по отношение на надеждността. Honda има солидна репутация и обикновено е напълно заслужена. Във втората декада на новия век обаче, японската марка направи със своя трицилиндров двигател 1.0 i-VTEC същата грешка като PSA Group с 1.2 PureTech и неговия дериват 1.0 PureTech, като повярва в предимствата на ангренажния ремък в маслена баня.

Защо Honda, Ford и PSA вярваха в "мокрия" ремък?
Вярно е, че това решение, подкрепяно по-специално от производителите на оборудване, имаше няколко предимства на хартия. То трябваше да удължи живота на това важно парче "гума", теоретично позволявайки по-дълги интервали за подмяна. Истински плюс, тъй като този основен ремонт обикновено е много скъп и следователно всява страх у шофьорите.
Друго предимство беше, че намалява триенето, като по този начин се отразява добре на разхода на гориво и емисиите на CO2. Ангренажната верига не може да се конкурира в това отношение. И накрая, макар и по-малко значително, това частично потапяне подобрява и нивото на шума. В допълнение към PSA, сега Stellantis, и Honda, тези аргументи убедиха и Ford за техните дизелови двигатели 1.0 EcoBoost и 2.0 EcoBlue.

Какви проблеми може да срещне Honda 1.0 i-VTEC?
За съжаление, независимо от производителя, шофьорите са се сблъсквали с едни и същи проблеми с течение на времето. Често ангренажният ремък се износва много по-рано от предвиденото. Още по-лошо е, че тъй като тази част е частично потопена в масло, малки отломки от нея замърсяват смазочната система по доста коварен начин. След няколко години те могат да запушат цедката на маслената помпа, което да доведе до повреда на двигателя, ако не се отстрани своевременно.
Защо проблемът е по-малко известен, отколкото при 1.2 PureTech?
Рядкостта на тези случаи и ограниченото медийно отразяване в сравнение с двигателите 1.2 PureTech и 1.0 i-VTEC могат да се обяснят по няколко начина. Първо, самата марка има не толкова огромно присъствие в Европа. Това неизбежно ограничава броя на потребителските сигнали. Освен това, 1.0 i-VTEC имаше много кратък живот. Той се срещаше само в десетото поколение Civic (код FK8), продавано между 2017 и 2024 г.

Това е в рязък контраст с PSA Group, която инсталира своя ремъчно задвижван 1.2 PureTech двигател в безброй модели... и продължава да го прави в някои от тях, като например базовия Peugeot 208, до края на годината. Дори Toyota, вечният съперник на Honda, се оказа опетнена от тази афера заради партньорството си със Stellantis за автомобилите си, които използват този трицилиндров двигател под друго име.
Може ли да очакваме поддръжка за недостатъците на 1.0 i-VTEC?
Много бързото спиране от производство на 1.0 i-VTEC, въпреки изключително високата цена за разработване на такъв двигател, звучи малко като признание за конструктивен недостатък. Марката обаче успя да "купи мълчанието" на собствениците, преживели механични повреди, като беше доста щедра с покритието за ремонти. Honda често се класира на челно място в проучванията в ЕС за следпродажбено обслужване, с много високи оценки за удовлетвореност.
В някои европейски страни беше въведено специално тригодишно/128 000 км удължаване на гаранцията. Това обаче вече не е налично за по-стари или модели с по-голям пробег. Следователно, за тях е несигурно дали ще можете да получите обезщетение. Във всеки случай, не разчитайте на хипотетичното завеждане на колективен иск, като този, който съществува за 1.2 PureTech.
Как да се предпазите от проблемите на Honda 1.0 i-VTEC?
Бъдете внимателни, преди да закупите Civic, оборудван с този 1.0 i-VTEC двигател. Както при 1.2 PureTech, 1.0 EcoBoost и 2.0 EcoBlue, най-добре е да се уверите, че поддръжката е била щателна, преди да направите покупка. Поискайте всички фактури или сервизната книжка и проверете дали интервалите за обслужване и видът на използваното масло отговарят на препоръките на Honda. Това е от огромно значение както за удължаване живота на двигателя, така и за договаряне на потенциална финансова помощ от производителя в случай на повреда.

Също така, помислете за проверка на състоянието на ангренажния ремък или го направете сами, ако се чувствате уверени, но се въздържайте, ако е твърде износен. В допълнение към вече високата цена на подмяната, това предполага потенциално по-сериозни и сложни последици за откриване.


1