IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Колко често трябва да сменяте антифриза?

Противно на мнението на мнозина, и той си има срок на годност - и то не особено голям

Охладителната течност обикновено е смес от гликол, вода и добавки. Тя играе ключова роля за правилното функциониране на автомобила, като разсейва топлината и поддържа ниски температури през лятото. Освен това предпазва двигателя от замръзване през зимата и защитава неговите компоненти от ръжда. Много хора я възприемат като даденост и само доливат по малко при нужда. Но истината е, че тя също има срок на максимална ефективност и с времето губи антикорозионните си свойства. Това може да доведе до запушване на охладителната система и прегряване на двигателя.
 
  
антифриз  
     
 
Стандартът: смяна на максимум 50,000 км

Поради това редовната смяна на антифриза е от ключово значение за поддържането на неговите антикорозионни свойства. Механиците обикновено препоръчват смяна на всеки 50 000 км. Интервалът за смяна обаче може да варира в зависимост от състава на течността, производителя на автомобила и неговата възраст. От тези фактори най-важен е типът на охладителната течност.

Тези консумативи се произвеждат на базата на етиленгликол или пропиленгликол с добавки, които придават антикорозионни свойства. Например, по-старите автомобили често използват Inorganic Additive Technology (IAT), която обикновено се състои от етиленгликол като основа, със силикати и фосфати като инхибитори на корозията. Ако използвате този тип охладителна течност, препоръчителният интервал е на всеки две години или 50 000 км – което от двете настъпи по-рано. Toyota, например, препоръчва да следвате този график, ако използвате традиционна охлаждаща течност със силикати. Въпреки това винаги е най-добре да проверите в ръководството за експлоатация конкретните препоръчителни интервали.

Най-съвременните антифризи издържат до 5 години

Някои автомобили, произведени през новия век, използват усъвършенствани видове антифриз, които могат да издържат около 250 000 км, преди да се наложи смяна. Това се дължи на факта, че са проектирани да осигуряват по-добра защита в сравнение с традиционните варианти като IAT. Добър пример за това е Organic Acid Technology (OAT), която се основава на етиленгликол. Тази охлаждаща течност използва органични киселини за защита срещу корозия, както и добавки, които имат за цел да предпазват по-добре двигателя. В резултат на това тя работи ефективно в продължение на 250 000 км или пет години. OAT е съвместима с редица двигатели, включително тези на GM от 1996 г. и по-късно, както и по-старите модели на Volkswagen.

Хибриден антифриз

Хибридната технология с органични киселини (HOAT) е друг тип охлаждаща течност, специално формулирана да предпазва двигателя ви много по-дълго от IAT. Тя е създадена от комбинация от формули IAT и OAT и разчита на силикати и органични киселини за усъвършенствана защита срещу корозия. Автомобилите на производители като Ford и Chrysler обикновено използват този тип охлаждаща течност. Производители като BMW обаче предпочитат охладителните течности, използвани в техните автомобили, да не съдържат нитрати и фосфати. За тази цел има HOAT без фосфати или хибридна OAT, която съдържа както органични, така и неорганични добавки, устойчиви на корозия, но е с ниско съдържание на силикати и не включва фосфати.
 
  
антифриз  
  
   
От друга страна, автомобилите на източноазиатски производители като Toyota, Honda, Nissan, Hyundai и Kia работят добре с фосфатни HOAT течности, които използват фосфати и органични киселини, за да поддържат двигателя в перфектно работно състояние. Друга опция е силикатен HOAT, който комбинира силикати и органични киселини, но не съдържа нитрити, нитрати, фосфати, амини, борати и имидазол. Този тип охладителна течност е подходящ за марки като Audi, Bentley, Mercedes-Benz, Porsche и VW.

Как да разберем, че е време за смяна?

Понякога е минало достатъчно време, за да не си спомняте кога точно сте подменили тази течност. Но трябва да внимавате за признаци, че е време да изплакнете радиатора. Например, когато започнете да усещате сладък мирис, идващ от двигателя, това често е ранен признак, че антифризът има нужда от смяна – продължителният сладък мирис в купето на автомобила, обикновено се дължи на прегряване на етиленгликола.

Обикновено ще се сблъскате и с повтарящи се проблеми с прегряване. Сред другите възможни обяснения, ниските нива на охлаждащата течност и ограниченият поток, причинени от запушен радиатор, са най-честите източници на проблеми. Затова е важно да проверите охладителната система своевременно. Освен това често се чува странен шум, като плискане на вода или бучене при стартиране на двигателя — бученето често показва, че нивото на охлаждащата течност е ниско и се дължи на въздушни джобове, които се образуват, когато в системата няма достатъчно течност.
  
  

0 от 500
  • #17
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Сашка, много си докачлив ве братле, само 2 минуса имаш и 29 плюса! Какво ревеш?
  • #16
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Plamen ( преди 1 седмица )
    Нормално е да не се сменя ДОЖИВОТ,или на 300хиляди км
  • #15
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Алекс ( преди 1 седмица )
    Не знам защо трима са нацвъкали минуси. Не ви убеждавам за нищо, никого не съм обидил, нищо не искам да ви продам, само споделих личен опит. ОК, няма значение.
  • #14
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    За последните 13 години на старата ми кола не съм сменял нито антифриз, нито спирачна течност. И още можеше да изкара така, но се наложи да я дам за скап, поради други причини несвързани с антифриза и спирачките.
  • #13
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Антифриз се сменя на 5 години не зависимо от изминатите километри,защото след това започва да се разпадат съставките в антифриза и причиняват бели. Спирачна течност също се сменя на едни 5 години,защото за това време от непрекъснатото ползване се получава загряване и охлаждане на течността при което се образува конденз,разреждащ течността и натрупването на тази вода води до намаляване ефективността на спирачната течност и във важен момент могат да ви закипят спирачките и да спрете в някой дърво.
  • #12
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Според мен е най-добре като се сменя ангренажния комплект да се смени и антифриза (като минимум, поне за колите с ремъци).
  • #11
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Алекс ( преди 1 седмица )
    Колеги, седем години имах Нисан Съни 1994. Караше се всеки работен ден по 40км, събота и неделя много повече. Никога не съм сменял антифриз, спирачна течност или дозареждал климатика. И не съм имал никакви проблеми. Още съжалявам че го продадох. Сега бръмчи в Мароко.
  • #10
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    4-ти, явно зависи от производителя- на мен ми дават смяна на антифриз и спирачна течност на 3 години, а масло на скоротна кутия на 8 години.
  • #9
    9 rate up comment 5 rate down comment
    Сори ( преди 1 седмица )
    12 години притежавам 25г тойота и никога не съм сменял ни антифриз , ни спирачна течност . Внос от Италия, което предполага , че и преди това може да не са сменяни. Никакви проблеми.
  • #8
    10 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    купих си лакмус от Али Експрес и си го тествам. Когато стане по-киселинен, значи е за смяна.