Не е тайна, че диагностиката помага предварително да се идентифицират сериозни проблеми с автомобила. Много хора обаче са на мнение, че за целта е нужно сервизно оборудване, а това струва пари. Всъщност има и достатъчно бюджетни методи за проверка на някои от основните агрегати.
Повечето шофьори, особено от по-старото поколение, са добре запознати със ситуацията, когато маслото внезапно започне да навлиза в охладителната система. Постепенно се смесва с антифриза, което създава много проблеми. А тяхното отстраняване е свързано с ремонти, които никак не са евтини.
Някои автомобили са оборудвани с така наречения маслен топлообменник. С течение на времето неговото уплътнение започва да пропуска и тогава маслото на двигателя започва постепенно да навлиза в охладителната система. От това нивото на антифриз в резервоара може дори да се повиши. Има и други причини за появата на този проблем. Например, неизправност на водната помпа или по-скоро намаляване на налягането, пробито уплътнение на всмукателния колектор, нарушение на геометрията на цилиндровия блок и т.н.
За да бъдат разпознати повечето от тези проблеми на ранен етап и съответно да бъде избегнат сериозен и скъп ремонт, е достатъчно да се направи диагностика. Има обаче и по-евтини методи, като при един от тях е нужен само обикновен лист хартия (желателно е по-дебел). Той се нарязва на ленти и една от тях се пуска в разширителния резервоар. Желателно е антифризът да бъде студен, тъй като, ако отворите капачката веднага след пътуване, може да се изгорите.
След като листът бъде потопен в охладителната течност и добре напоен, той се изважда и се запалва със запалка. Ако пламне бавно или тлее и пуши, тогава всичко в системата е наред. Ако обаче листът веднага се запали и има силен пламък, тогава има проблем – масло (от двигателя или от трансмисията) е влязло в течността за охлаждане и трябва да се вземат незабавни мерки. А това вече може да стане само в сервиз.