Какво трябва да следи – оборотите на двигателя или температура на антифриза? Този въпрос си задават много от шофьорите всяка зима. В случая проблемът е, че много автомобили не разполагат с циферблати, показващи температурата на охлаждащата течност или маслото. И така водачът не може да разбере кога задвижващият агрегат е достигнал оптималните градуси, за да започне движение.
Технологичният прогрес, за съжаление, носи не само очевидни плюсове, но и минуси. Например, температурните уреди със стрелки на арматурното табло постепенно останаха в миналото. Максимумът е контролна лампа, като дори тя светва само при прегряване. А изтеглянето на специална програма на смартфона и свързването с автомобила чрез стандартен диагностичен конектор, е дълъг процес. И повечето шофьори няма да го направят. Върху какво да се съсредоточат, подсказват автомобилни експерти.
Първо, което припомнят специалистите е, че „сърцето“ (двигателя) на автомобила се счита за напълно загряло, когато всички негови части и течности достигнат работни температури. Антифризът прави това най-бързо. Процесът може да се види чрез движението на съответната стрелка върху приборния панел. Първо се нагрява горната част на двигателя, тоест части като главата на цилиндъра и буталата. Маслото в долната част се затопля много по-бавно.
Затова е по-добре да се гледа стрелката на оборотомера, защото всички съвременни коли са са оборудвани с така наречения „режим на загряване“. Веднага след стартиране електронният блок за управление леко увеличава оборотите и след това ги с повишаване на температурата на охлаждащата течност.
При работа на двигателя на празен ход степента на нагряване на антифриза достига 30 градуса. Това означава, че смазката не е гъста и помпата вече я е изпомпила през цялата система. Дебелината на защитния филм върху триещите се повърхности на мотора е достатъчна, но не бива да се бърза с натискане на педала на газта до пода, защото има и катализатор. А той е последният, който достига работна температура. Затова и в първите минути след потегляне автомобилът трябва да се движи плавно и без резки ускорение. Така се удължава животът на скъпите агрегати.