IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Технологията VTEC, или как Honda излъга физиката

Как работи системата, която превърна японците в лидер по литрова мощност

В автомобилния свят има технологии, които променят играта завинаги. Една от тези инженерни перли е VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) на Honda. Това не е просто система за променливо газоразпределение - това е философски подход към конструирането на двигатели, който е оставил незаличима следа, особено в света на високооборотните бензинови агрегати.
  
     
Honda VTEC
   
     
Големият компромис с 4-те цилиндъра

В продължение на десетилетия инженерите се сблъскват с един фундаментален компромис при четиритактовите двигатели: Разпределението на клапаните. За ниски обороти и икономичност са нужни клапани, които се отварят по-малко и за по-кратко време (малък "лифт" и "продължителност"). Това осигурява плавна работа и висок въртящ момент в градски условия.

За високи обороти и максимална мощност е необходим агресивен профил – клапани, които се отварят повече и за по-дълго време (голям "лифт"), за да може двигателят да "диша" ефективно и да развие пълния си потенциал.

VTEC - съчетанието на несъвместимите неща

Невъзможно е да имаш и двете едновременно... до появата на VTEC. А решението е свързано с трите гърбици. Патентът на Honda от края на 80-те години, който дебютира в Integra XSi през 1989 г., е гениален в своята простота. Системата VTEC използва не две, а три гърбици на разпределителния вал за всеки клапан (всмукателен и изпускателен).

Две външни гърбици: Те са с умерен профил и се използват при ниски и средни обороти, осигурявайки икономичност. Има и една централна гърбица: Тя е с много по-голям и агресивен и спортен профил.
  
    
Honda Civic Si, VTEC
  
      
При достигане на определени обороти (обикновено между 5000 и 6000 об/мин), електронният блок за управление (ECU) изпраща сигнал. Хидравлично налягане задейства буталце (пинче), което заключва трите кобилици заедно. В този момент агресивната централна гърбица поема контрола над клапана.

Резултатът? Двигателят преминава от икономичен "семеен" режим в режим на "спортен болид" за части от секундата, придружен от онзи характерен, пронизителен рев, който е запазена марка на Honda Civic Type R и S2000.

Технологията превърна Honda в лидер

VTEC превърна Honda в пионер по отношение на литровата мощност при атмосферните двигатели. Системата не само оптимизира горивната ефективност, но и доставя уникално емоционално преживяване. Тя дава на шофьора усещането за два двигателя в един – един скромен и икономичен за ежедневието и един яростен, високооборотен звяр, който чака да бъде събуден.

Въпреки че днес много производители използват различни форми на променливо газоразпределение, оригиналната VTEC технология остава една от най-забележителните и емблематични инженерни особености в историята на автомобилостроенето. Това е технология, която показва, че с достатъчно инженерна мисъл, физиката може да бъде надхитрена.
  
    

0 от 500
  • #3
    18 rate up comment 4 rate down comment
    протролкин до #1 ( преди 1 месец )
    Да приемем, че този израз е станал идиом, който означава да въведеш фундаментално ново инженерно решение, което скокообразно да повишава параметрите на един агрегат над установените до момента такива (за класа), като например мощност, устойчивост на натоварване, надежност или понижава емисиите и/или експлоатационните разходи. Така по-леко ли ще ти е на душата, или ще се захванеш за някоя запетайка.
  • #2
    5 rate up comment 31 rate down comment
    до долния ( преди 1 месец )
    Клапани млапани и накрая една Тесла ги отвява.Между другото физиката е създадена за да обслужва химията.
  • #1
    30 rate up comment 9 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 месец )
    Не разбрах с какво се надхитрява физиката? Все едно да твърдиш, че при всяко превключване на предавките надхитряваш физиката. Ами не, не я надхитряваш, а Я ИЗПОЛЗВАШ В ТВОЯ ПОЛЗА. Никой досега не е успял да надхитри и промени физичните закони, нито пък да ги наруши, въпреки че мнозина опитват и вярват, че могат.