IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Технологията VTEC, или как Honda излъга физиката

Как работи системата, която превърна японците в лидер по литрова мощност

В автомобилния свят има технологии, които променят играта завинаги. Една от тези инженерни перли е VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) на Honda. Това не е просто система за променливо газоразпределение - това е философски подход към конструирането на двигатели, който е оставил незаличима следа, особено в света на високооборотните бензинови агрегати.
  
     
Honda VTEC
   
     
Големият компромис с 4-те цилиндъра

В продължение на десетилетия инженерите се сблъскват с един фундаментален компромис при четиритактовите двигатели: Разпределението на клапаните. За ниски обороти и икономичност са нужни клапани, които се отварят по-малко и за по-кратко време (малък "лифт" и "продължителност"). Това осигурява плавна работа и висок въртящ момент в градски условия.

За високи обороти и максимална мощност е необходим агресивен профил – клапани, които се отварят повече и за по-дълго време (голям "лифт"), за да може двигателят да "диша" ефективно и да развие пълния си потенциал.

VTEC - съчетанието на несъвместимите неща

Невъзможно е да имаш и двете едновременно... до появата на VTEC. А решението е свързано с трите гърбици. Патентът на Honda от края на 80-те години, който дебютира в Integra XSi през 1989 г., е гениален в своята простота. Системата VTEC използва не две, а три гърбици на разпределителния вал за всеки клапан (всмукателен и изпускателен).

Две външни гърбици: Те са с умерен профил и се използват при ниски и средни обороти, осигурявайки икономичност. Има и една централна гърбица: Тя е с много по-голям и агресивен и спортен профил.
  
    
Honda Civic Si, VTEC
  
      
При достигане на определени обороти (обикновено между 5000 и 6000 об/мин), електронният блок за управление (ECU) изпраща сигнал. Хидравлично налягане задейства буталце (пинче), което заключва трите кобилици заедно. В този момент агресивната централна гърбица поема контрола над клапана.

Резултатът? Двигателят преминава от икономичен "семеен" режим в режим на "спортен болид" за части от секундата, придружен от онзи характерен, пронизителен рев, който е запазена марка на Honda Civic Type R и S2000.

Технологията превърна Honda в лидер

VTEC превърна Honda в пионер по отношение на литровата мощност при атмосферните двигатели. Системата не само оптимизира горивната ефективност, но и доставя уникално емоционално преживяване. Тя дава на шофьора усещането за два двигателя в един – един скромен и икономичен за ежедневието и един яростен, високооборотен звяр, който чака да бъде събуден.

Въпреки че днес много производители използват различни форми на променливо газоразпределение, оригиналната VTEC технология остава една от най-забележителните и емблематични инженерни особености в историята на автомобилостроенето. Това е технология, която показва, че с достатъчно инженерна мисъл, физиката може да бъде надхитрена.
  
    

0 от 500
  • #11
    5 rate up comment 6 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 седмица )
    Възможно е това да е било пълното име, но много добре си спомням, че на телевизора който купих по онова време на баба ми и дядо ми пишеше само Goldstar и беше най-евтиното нещо на пазара, А аз за първи път чувах такава марка, за разлика от японските марки, които изброих по-долу, които още по време на комунизма си купувахме от Кореком с долари или от виетнамците. Купих телевизора от складовете в Брезовско, защото такава менте марка не продаваха по главната на Пловдив. Факт!
  • #10
    15 rate up comment 1 rate down comment
    До 2 ( преди 1 седмица )
    Клапани, млапани и накрая Теслю се качва на един 1.9 TDI дръгел и отвява всичко в облак пушек :)))
  • #9
    11 rate up comment 1 rate down comment
    Хаха ( преди 1 седмица )
    LG се казваше Лъки голдстар, Точко ***.
  • #8
    16 rate up comment 2 rate down comment
    Emozione ( преди 1 седмица )
    Статията внушава, че Хонда са първите внедрили системата, но..."Alfa Romeo е първият производител, който използва система за променливо газоразпределение в производствените автомобили (US Patent 4,231,330).[10][11] Моделите с впръскване на гориво на Alfa Romeo Spider 2000 от 1980 г. са имали механична VVT система. Системата е проектирана от инж. Джампаоло Гарсия през 70-те години на миналия век.[12] Всички модели Alfa Romeo Spider от 1983 г. нататък използват електронна VVT система."
  • #7
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 1 седмица )
    Тротитр Ола редовно го извършва това упражнение,надлъгва се с математиката и физиката.
  • #6
    9 rate up comment 3 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 седмица )
    LG, който ПО ОНОВА време се казваше goldstar
  • #5
    19 rate up comment 3 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 седмица )
    А иначе, че това е било гениално решение за времето си, две мнения няма. Всеки обективен човек ще признае, че по онова време японците наистина бяха едни от най-добрите, ако не и най-добрите в технологиите от всякакъв вид. Като започнеш от електрониката и батериите и стигнеш до автомобилостроенето. Тогава sony, panasonic, sharp и hitachi бяха връх в технологиите, а samsung и LG, който пълно във време се казваше goldstar бяха някакви ментета, които никой не взимаше на сериозно.
  • #4
    2 rate up comment 17 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 седмица )
    Всъщност даже неправилно съм се изразил. Заглавието гласи, че лъжеш физиката, А аз съм се изразил по-меко, което по-може да е вярно - надхитряваш я. Но когато някой е тръгнал с яснота идея, че ще лъже някого или нещо, няма особен смисъл да спориш с него. Особено пък когато става въпрос за лъжите на японска марка, защитавана от други лъжци, които харесват да ги лъжат. Даже с гордост заявяват, че са излъгали. Тоест извинявам се за включването, продължете си риториката. Няма да се включвам повече
  • #3
    17 rate up comment 3 rate down comment
    протролкин до #1 ( преди 1 седмица )
    Да приемем, че този израз е станал идиом, който означава да въведеш фундаментално ново инженерно решение, което скокообразно да повишава параметрите на един агрегат над установените до момента такива (за класа), като например мощност, устойчивост на натоварване, надежност или понижава емисиите и/или експлоатационните разходи. Така по-леко ли ще ти е на душата, или ще се захванеш за някоя запетайка.
  • #2
    3 rate up comment 29 rate down comment
    до долния ( преди 1 седмица )
    Клапани млапани и накрая една Тесла ги отвява.Между другото физиката е създадена за да обслужва химията.