"Черните радари" са най-новият ужас за неспазващите правилата шофьори в няколко европейски държави - макар засега да не съществуват у нас. Тяхната функция е не да засичат превишена скорост или изтекли застраховки или винетки, а да... броят колко души пътуват в автомобила.

Лявата лента - забранена за самотни шофьори
Все повече страни в Европа въвеждат появилия се първо в Америка модел, при който бързата лява лента на магистралите и големите булеварди е запазена само за автомобили с двама и повече пътници. Целта на мярката е да се ограничи единичното използване на автомобили, да се подтикнат хората да пътуват поне по двойки, и съответно да се намалят задръстванията и замърсяването. По различни проучвания между 72% и 90% от автомобилите в големите градове са само с един човек на борда.
Вече действа по Periferique в Париж
В Испания системата се нарича Bus-VAO, но най-нашумялото й приложение до момента е в Париж, на легендарния Periferique - околовръстното шосе на френската столица. Там преди няколко години бе въведена максимална скорост от 50 км/ч (въпреки четирите пътни ленти в посока), а най-лявата лента е запазена вече за коли с повече от двама души. Подобна схема действа също в Лион, Рен и Страсбург, както и по някои магистрали във Франция, отбелязва Le Figaro.
Радарите са мъчно забележими заради цвета
За много хора, бързащи за работа и заседнали в останалите ленти, е твърде съблазнително да нарушат забраната и да използват лявата лента, макар да са сами в колата. Но френските власти отговарят на това с най-новото технологично допълнение в арсенала на полицията: "черните радари" на компаниите Fareco и Pryntec. Монтирани ниско в зоната между двете платна, те обикновено са черни или тъмносиви, за да не се забелязват (в цивилизована Европа радарите за скорост най-често са яркожълти, за да се виждат и да помагат за намаляване на скоростта. В България стремежът е да са незабележими, за да има повече глобени).
Това ВИДЕО на Fareco показва как работят черните им радари:
Не можете да ги излъжете с кукли
И двете компании, които произвеждат черните радари, уверяват, че технологията не може да бъде излъгана. Много хитреци вече са пробвали да го сторят, слагайки пластмасови манекени или големи кукли на пътническата седалка. Радарът на Fareco обаче използва и инфрачервена камера, засичаща телесната температура, а този на Pryntec има термален сензор, който изпълнява същата роля.
В добавка, новите радари използват и изкуствен интелект, който анализира снимките от интериора на автомобила. Това действа дори при затъмнени стъкла, и може да провери автомобили, движещи се със скорост до 130 километра в час. Системата работи твърде добре: само за първите 20 дни след инсталирането на първите 10 черни радара на околовръстното в Париж бяха глобени 4,400 нарушители в специалната лента. Глобата за това провинение във френската столица е 135 евро.


1