fallback

Край на приказката: Електромобилите ще плащат по 5.8 евро такса на 100 км

Швейцария е първата страна, която ще въведе компенсиращо облагане за EV

Швейцария е на път да стане първата държава в Европа, която ще въведе компенсиращо данъчно облагане за електромобилите, съобщава ANSA. Федералният съвет на страната е открил конституционна процедура, която да позволи да бъдат таксувани електромобилите и средствата да отиват за поддръжка и разширяване на пътната мрежа.          Към март тази година в Швейцария имаше регистрирани 202 530 електрически автомобила (4.5% от целия автопарк) и 100 918 плъг-ин хибрида            5.8 цента на километър или 22.8 цента на киловатчас?

Предложението предвижда две възможности - или такса на изминато разстояние в размер на 5.40 швейцарски франка (5.78 евро) на 100 километра, или така при зареждане на електромобилите в размер от 22.8 цента на киловатчас. Новото правило трябва да бъде потвърдено от референдум, но според социолозите ще го спечели с лекота, и се очаква да влезе в сила до 2030 година.

Как да се компенсират загубените приходи от акциз?

Швейцария търси решение на проблем, пред който са изправени и всички други държави в Европа. Поддръжката на пътищата на континента най-често се финансира с приходите от данъци върху автомобилите, и най-вече от акциз и ДДС върху горивата. Електрическите автомобили обаче не плащат тези данъци, а за да се насърчи масовизацията им, на много места са освободени и от други такси, като ДДС при покупката, данък МПС и пътен данък. 

В Швейцария пътната инфраструктура се финансира от FOSTRA, Фонда за националните пътища и трафика. Събраните средства в него се ползват и за пътища, и за подобряване на градската среда в населените места.                     Електромобилите амортизират пътищата повече

Идеите на Федералния съвет се подкрепят напълно от Швейцарския туристически клуб, TCS - най-влиятелната организация на автомобилистите в страната. TCS разпространи становище, че "независимо дали използват електрически мотор или вътрешно горене, всички шофьори в бъдеще ще трябва да участват в инфраструктурните разходи". 

Някои експерти дори изказват мнение, че електромобилите трябва да плащат повече, защото като цяло са значително по-тежки от конвенционалните автомобили и съответно амортизират в по-голяма степен пътната мрежа.           

fallback
  • #60
    анонимен ( преди 1 месец )
    Оправете си мерните воденици в статията.Заблуждавате......
  • #59
    Мунчо с празния погл ( преди 1 месец )
    И кой казва че дизелите замърсявали?Същите тия дето колите им пушат.
  • #58
    АПИ ( преди 1 месец )
    Само в България може един дизел на 30+ години да плаща 10 пъти по-нисък данък от чисто нов автомобил,защото видете ли единия е бил 95кс,а другия 250кс.Логика-нула/стимул за закупуване на нов автомобил-нула/събираемост от данъци-супер ниска.
  • #57
    Охотник ( преди 1 месец )
    Корпорацията трябва да яде. Така беше с газта, соларните панели, ветрогенераторите и природната газ. Накрая ви убедиха да ползвате електрическа енергия. И пак си плащате. Където отиде великата екология, че не се сещам? Слънцето, кога ще започне да плаща данък?
  • #56
    . ( преди 1 месец )
    По мои сметки дори при 20kWh/100км разход на автомобил, крайна цена на тока от 1,44 лв за киловатчас излиза наравно със зареждане на бензин. При 45 стотинки пътна такса на киловатчас, означава че всичко под левче за киловатчас само за тока вече е по-евтино от шофиране на бензин. Тоест буквално навсякъде в Швейцария, при положение че най-скъпият ток е 90 стотинки, но има и региони в които е 20, където крайната цена ще стане 65 ст . Повече от два пъти по-евтино отколкото да караш на бензин
  • #55
    . ( преди 1 месец )
    Байо, Ще можеш ли да дадеш практически пример защо се обезсмисля покупката на електрически автомобил в Швейцария при средна цена 68 стотинки за киловатчас (между 20 и 90 стотинки в различните кантони) и 3,60 лв за литър бензин навсякъде? Да вземем за пример Гост, който всяка седмица сипва 12 литра с които изминава 150 км. Колко ще струва зареждане на бензин и колко на ток до 2030 и след 2030 като добавят тази добавка за тока?
  • #54
    БайБоцимир ( преди 1 месец )
    С такава такса се обезсмисля покупката на електрически автомобил. Пак ще тръгнат продажбите на дизелови автомобили, освен ако не вдигнат безобразно много акцизите. Но това пък ще доведе да поскъпване на почти всичко, защото транспортните услуги са основно с дизелови машини.
  • #53
    . ( преди 1 месец )
    Тоест се връщаш на моята теза, че след като ще проверяват камерите, за да проверят пробега дали съвпада с този от ГТП, то е логично да ти начислят километрите директно по камерите. Но пък от друга страна си прав, че комбинацията ще е най-ефективна и ще бъде обхванат и пробегът в градовете, който няма как да бъде видян на ТОЛ камерите. Едното не изключва другото. Но и обратното е вярно. Точно заради този пробег в градовете, могат да бъдат връщани километри.
  • #52
    До #49 ( преди 1 месец )
    С толкова камери, мислиш ли, че ще излъжеш системата?
  • #51
    Хм... ( преди 1 месец )
    А у нас? При акциз около 700лв/ тон, значи 70ст/л. Разход на гориво около 6-7 л/100 км, значи би трябвало таксата за електрическите да бъде около 5 лв/100 км. Но пък и в цената на тока има различни такси, те ще отпаднат за зареждане на електрически автомобили?
fallback
Последни