IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо автомобилите имат различен брой болтове на колелата

Зад този привидно случаен избор се крие строга инженерна логика

Често се сблъскваме с въпроси за необичайни, но повсеместни автомобилни характеристики. Една такава често срещана, но непозната особеност е свързана с колелата на автомобилите - а именно, различният брой болтове, които ги държат към главината. Докато едни модели разчитат на класически четири болта, други използват пет, шест или дори осем.


болтове


Зад този привидно случаен избор се крие строга инженерна логика, която е пряко свързана с мощността, теглото и предназначението на превозното средство Броят на болтовете (или гайките) не е дизайнерски каприз, а ключов елемент от системата за сигурност и издръжливост на автомобила. Основната им функция е да осигурят достатъчно сила на притискане (т.нар. пренатягане) между джантата и главината. Тази сила трябва да предотврати всякакво приплъзване между двете повърхности, особено при силно ускорение, спиране и завои.
 

Четири болта (4x100, 4x114.3): Тази конфигурация се среща предимно при по-малки, леки и икономични автомобили (като по-стари компактни хечбеци или седани). Тези коли обикновено имат по-ниска мощност и по-малко натоварване върху колелата, което прави четирите точки на закрепване напълно достатъчни за сигурно и надеждно шофиране.

Пет болта (5x100, 5x112, 5x120): Това е най-разпространената конфигурация днес. Петте болта осигуряват по-равномерно разпределение на натоварването и по-голяма обща якост. Тази система се използва при повечето съвременни седани, кросоувъри и SUV-ове. Тя е задължителна за по-мощни и тежки автомобили, тъй като по-големият брой точки по-добре противодейства на усукващия момент и напреженията при спортно шофиране.

Шест и осем болта (6x139.7, 8x165.1): Тези конфигурации са запазена марка на тежките SUV-ове, пикапите и търговските превозни средства. Допълнителните болтове са критични за справяне с максималното тегло, тегленето на ремаркета и екстремните офроуд условия, където натоварванията върху колелата са многократно по-големи.

Когато говорим за броя на болтовете, трябва да споменем и PCD (Pitch Circle Diameter) – диаметърът на окръжността, върху която са разположени центровете на отворите за болтовете (например 5x112 означава пет болта, разположени на окръжност с диаметър 112 мм). Този параметър е критичен за съвместимостта на джантите и е още едно доказателство за инженерната прецизност, която стои зад тази невидима, но изключително важна характеристика на всеки автомобил.


0 от 500
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Атанас ( преди 1 месец )
    Няма нищо вярно в писанието.Шевролет Епика ,голяма тежка кола е с четири болта на джанта,а Тойота Аурис 1.4 двигател и 90 КС е пет.Няма логика.
  • #6
    0 rate up comment 0 rate down comment
    sasoapostolov7@gmail ( преди 1 месец )
    A пишещите са *** или изкуствен интелект.Същото е.
  • #5
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Васил ( преди 1 месец )
    Последният абзац ме уби...
  • #4
    10 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Болтове с главите от външна страна използват само немските недоразумения и тези които ги копират заради модата. Иначе всички професионални машини използват шпилки със шлици от вътрешна страна и гайки отвън като минималният брой е 6 на колело (за джипове и пикапи) и може да достигне до 18 на колело за някой по специални тежки камиони. Европейските камиони влекачи и автобуси стандартно са със 10 гайки на колело.
  • #3
    10 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    1-ви, не само във Ф1. Дори серийни автомобили има с такова закрепване на гумата.
  • #2
    13 rate up comment 1 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 1 месец )
    Има и с три. Има и с гайки...
  • #1
    21 rate up comment 1 rate down comment
    popa ot razgrad ( преди 1 месец )
    във F1 болтът е един...