Автомобилните марки се подчиняват на модата. Те се вслушват в обществеността, някои повече от други, когато става въпрос за препроектиране на новите им превозни средства и се опитват да предвидят какво изискват шофьорите. Снимка, генерирана от изкуствен интелект, показва всички (или почти) елементи, които ще бъдат част от бъдещите автомобили.

Естетическата и технологичната мода може да не са толкова видими за средностатистическия шофьор, който се качва в едно превозно средство, най-много две или три, за по-голям период от време. Някои хора обаче имат възможност да карат и оценяват повече автомобили през живота си. И те забелязват една тенденция – ако купувате кола сега или през следващите няколко години, тя със сигурност ще споделя много от тези черти.
Тенденции в екстериорния дизайн на автомобила
Всяка марка се опитва да наложи своя дизайнерски език, за да се разграничи от останалите, и дори си играе с различни варианти в рамките на различните модели, които има в гамата си. Новите нужди от електрификация, търсене на ефективност и привличане на най-новите технологии оказват голямо влияние върху всичко това.
Например, все по-често се срещат светлинни подписи, които се простират по цялата ширина на автомобила, както отпред (по-рядко), така и отзад (почти задължително). На практика всеки нов автомобил прибягва до това - освен че включва по-видими, ефективни и мощни светлини, те несъмнено добавят нотка класа.

Това, което вече не е толкова често срещано, е да виждате лога на марките с подсветка. Volkswagen с най-новия Golf или Nissan с третото поколение на Leaf са пример за това и несъмнено добавят плюс към дизайна на автомобила.
От друга страна, има друга все по-често срещана тенденция, която е премахването на споменатото лого на гърба, прибягвайки до поставяне на името на марката с много големи букви. Това е еволюция на визуалния език, която може да отговори на необходимостта тяхната идентичност да бъде разпозната без никакво съмнение, особено в глобализиран пазар като този, който имаме днес.

И накрая, в резултат на аеродинамичните изисквания, особено важни за електрическите автомобили и тяхната ефективност, вече виждам производителите от различни сегменти да „крият’’ дръжките на вратите. Това, впрочем се оказва сериозен проблем с безопасността, така че може да претърпи някои промени за бъдеще.
Мода в интериора на автомобилите
Влизайки в кабината на съвременните превозни средства, също се наблюдава почти един и същ подход – инструменталният приборен панел е цифров, а екраните стават все по-големи. Забелязва се и тенденцията двата дисплея да се обединява в един панорамен модул, който пресича повече от половината от цялото табло (или изцяло, ако имате допълнителен екран за втория пилот).

Това е придружено от постепенно намаляване на физическите бутони, оставяйки практически всички функции на централните екрани. Последното обаче започва да се превръща в проблем за много марки – като Volkswagen, например, защото потребителите искат връщане на определени основни бутони – най-вече за настройките на климатика и аудиото.
Друго, което прави впечатление, е използването на определени видове материали за интериора. Марките стават все по-наясно с околната среда и не е необичайно да се види в презентациите на нови автомобили някаква „работилница’’, в която ни учат на използване на устойчиви и рециклирани материали. С тях те оборудват седалките, панелите на вратите, таблата. И това са нови видове материали, които придават различен щрих и естетика, като в много случаи те са успешни, което им гарантира, че ще бъдат част от бъдещето.

Тенденции в технологиите на автомобила
Това всъщност може да се окаже и най-важният раздел. В него, например, попадат интелигентни панорамни покриви, на които залагат в Renault. Само с натискането на един бутон можете да направите стъклото непрозрачно или полупрозрачно, без нужда от завеса или електрически механизъм.
Безжичните зарядни устройства за мобилни телефони вече са редовно присъствие. Те определено са полезни, а освен това принуждават собственика да си купи и модерен смартфон, който да работи с тази технология.

Друга технология са гласовите асистенти с изкуствен интелект, което ги прави по-лесни за използване и поддържа естествени разговори. Те все още се срещат сравнително рязко, но със сигурност ще бъдат доразвити и ще намерят място дори в масови модели.
И като говорим за електрически автомобили, там се забелязват три тенденции - инсталирането на двупосочни функции, като V2L е най-често срещаният за зареждане на външни устройства, както и използването на „гребла’’ зад волана за контрол на регенеративното спиране. Това включва и функцията за управление с един педал, при която колата спира напълно, без да се налага натискането на спирачка.

Третата функция идва от електрически коли, но вероятно ще достигне до всички съвременни превозни средства. Това са дистанционните актуализации на софтуера на превозното средство (OTA) - нещо, с което ще трябва да свикнем, точно като с мобилния телефон и компютъра. Тези актуализации ще помогнат на марките да коригират грешки, да актуализират своите все по-усъвършенствани системи и дори да добавят функции по-късно.
И не забравям проклетите звукови сигнали на ADAS - това е нещо, което трябва да приемете, според европейските регламенти колата ви ще издаде звуков сигнал при стартиране за множество детайли (превишена скорост, настъпване на линия и др). За щастие, много марки вече включват лесен достъпа, за да могат да се изключват сравнително бързо.

Има и една тенденция, която западните марки приемат от китайците - предлагане на много затворени гами от оборудване. Винаги е било обичайно да имаме десетки опции за добавяне към нашия нов автомобил. Китайците ни научиха, че почти всичко може да се предложи като стандарт и това е нещо, което ще накара останалите марки да повторят.


1