Най-стандартният и разпространен двигател в наши дни е добре познатият редови с четири цилиндъра. Има много известни примери, като 1.9 TDI на VW или пък 2.0 на Honda. Някои производители обаче разчупиха нещата с V-образен четирицилиндров агрегат. Saab 96 се произвеждаше с V4 - същият двигател, който Ford използваше в своя Taunus.

Имаше също така Essex V4 на Ford във Великобритания, съветският ZAZ V4 и концептуалният Mustang I на Ford с V4, който достигаше 7500 об/мин. Повечето производители, които произвеждат нередови четирицилиндрови двигатели, ги превръщат в боксерни конфигурации. А вероятно най-впечатляващите V4 двигатели, произвеждани някога, са тези на италианския автомобилен производител Lancia.
Един от тях е Fulvia V4. Той не само предава мощност към предните колела, но и се намира пред тях. Този V4 с железен блок и алуминиеви останали части има невероятно малък ъгъл на V-образната форма от 12,5 градуса. Дори 15-градусовия VR6 на Volkswagen е с по-широк ъгъл от него. За разлика от VR6, двигателят Fulvia V4 има два разпределителни вала, които действат като двойна горна конструкция. Единият управлява изпускателните клапани, а другият всмукателните. Всичко това е в една единствена глава.

Друга странност е, че Fulvia V4 е наклонен на 45 градуса наляво и само на шест градуса назад. Всмукателният му колектор е извит, за да поддържа карбураторите в хоризонтално положение.
Дизайнът на V4 двигателя на Lancia датира от повече от век
Този странен агрегат дебютира в модела Lambda от 1922, който разполагаше с авангардно за времето си монококово шаси. Двигателят на Lambda беше разположен вертикално, за разлика от ъгъла на Fulvia V4. Цилиндрите му бяха разположени под относително тесен ъгъл от 20 градуса.

През 1922 Lancia представи своя Trikappa V8 с 14-градусов V-ъгъл. И Lambda V4, и Trikappa V8 се задоволяваха с един разпределителен вал, задвижващ по два клапана на цилиндър. Компанията обмисляше и V12, но запазването на тесния ъгъл щеше да направи двигателя прекалено дълъг, което е безсмислено за идеята на тази V-обрана конструкция. За да стане всичко още по-странно, горивната камера на Lambda беше изрязана в блока на двигателя, свещите бяха завинти директно в нея, а главите бяха плоски.
Ще видим ли пак V4 в Lancia
Може би върхът на усилията на Lancia в областта на V4 е Fulvia 1.6 HF. Това, което даде чар на тази кола, беше нейният, 1,6-литров V4 двигател, който развиваше 130 к.с. в двойна карбураторна версия. Степента на сгъстяване беше 10,5:1, а максималната мощност се достигаше при доста високите 6200 об/мин. Част от заслугата за неговата производителност се дължи на полусферичните горивни камери.

Сега, когато Stellantis притежава Lancia, може да върне обратно прекрасния V4 за състезателен модел като Ypsilon Rally HF. Стига, разбира се, компанията да реши отново да ползва този двигател. Има спекулации за нова Delta, но това е само един от много готини модели на Lancia, които биха могли да дадат втория шанс на подобен мотор.


0