Eдна от най-славните и иновативни автомобилни марки в историята бавно угасва през 2025 година: за първото полугодие Lancia e продала по-малко автомобили в световен мащаб от… Ferrari.

Продажбите на Lancia от 1990 до днес. Графика: AUTOMEDIA.BG
За първото полугодие на тази година глобалните продажби на Lancia са едва 6489 автомобила - докато за същия период Ferrari e пласирала рекордните 7087 бройки. В това всъщност няма нищо чудно, защото Lancia е сведена до един-единствен модел - Ypsilon, и се продава само в Италия. На всичкото отгоре Ypsilon, който в миналото бе една по-комфортна и елегантна алтернатива на Fiat Panda и Punto, сега е на съвсем друга платформа. Петото поколение на модела скъса със старата архитектура на Fiat и сега е върху същата платформа на PSA, на която са Peugeot 208 и Opel Corsa. Само че версията на Lancia струва доста повече от тях, и почти двойно повече от цената на четвъртото поколение Ypsilon. Дизайнът на новото поколение също не предизвиква особен ентусиазъм сред италианците.

Lancia Ypsilon във версията мек хибрид струва 24,900 евро в Италия - двойно повече от предишното поколение
119-годишната марка е в упадък още от 90-те години, когато бе принудена от шефовете на Fiat да спре разработването на собствени модели и да използва вместо това платформите на компанията-майка. После Серджо Маркионе, покойният шеф на FCA Fiat-Chrysler, изобщо спря развойната дейност, оправдавайки се със слабостта на европейския пазар. След обединението на FCA и PSA главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Тавареш обяви амбиция да възроди марката. Неговата концепция обаче включваше да се използват еднакви платформи и задвижване за всичко от Citroen до Alfa Romeo. В случая с Lancia, рецептата очевидно не проработи.
Отстраняването на Тавареш изведе на върха в Stellantis хора, чиято главна цел е да оптимизират разходите и да се фокусират само върху печелившите брандове, така че нищо чудно сегашният Ypsilon да се окаже последната Lancia в историята. Плановете за нови модели (като възродената Delta) вече изобщо не се споменават. Дори не е сигурно дали славната компания ще доживее до 120-ия си юбилей през ноември 2026. Повод да си припомним някои от най-забележителните машини, създадени от Lancia.
11 от най-великите коли на Lancia (ГАЛЕРИЯ):
Един от най-разпознаваемите силуети в историята не само на италианското, но и на световното автомобилостроене. Не толкова екстремна като прототипа Stratos Zero, създаден от гения Марчело Гандини, серийната Stratos дебютира на автосалона в Торино през 1970. Чезаре Фиорио, шефът на състезателната програма на Lancia, убеждава Ferrari да му отстъпи впечатляващия V6 двигател от Dino. След което Stratos налага смазваща доминация в ралитата (със световни титли през 1974, 1975 и 1976). За да получи хомологизация, компанията трябва да произведе 500 бройки за "цивилна" употреба. Колкото и куриозно да звучи днес, навремето не се намират достатъчно купувачи за всички. Днес тази фантастична класика струва минимум половин милион евро.


0