fallback

Защо европейските автомобилни гиганти изоставиха гайките на колелата

Използването на болтове има сериозни предимства през старата система

Повечето шофьори са свикнали колелото да се закрепва с гайки. Развиваш, изваждаш, слагаш и завиваш - проста схема, която дори начинаещ шофьор разбира. Но все повече съвременни автомобили имат различна система - болтове вместо гайки. На какво се дължи това, разкриват експерти.

На пръв поглед изглежда странно защо производителите изоставиха старата, доказана схема. Но, както обясняват инженерите, не става въпрос за удобство, а за икономия и точност. Европейските марки - Audi, BMW, Mercedes-Benz и Volkswagen, използват болтове от дълго време. И когато техните платформи започнаха да се продават по целия свят, този дизайн се разпространи навсякъде.

Болтовете намаляват броя на частите в модула на колелото. Автомобилният производител не трябва да притиска шипове в главината и това спестява метал, време и пари. На поточната линия малките неща имат значение - когато говорим за милиони автомобили, разликата става забележима.

Има и технически аспект. Болтът създава по-плътна връзка между диска и главината. Този тип монтаж поддържа по-добре баланса на колелата при високи скорости, особено на немски аутобани, където няма ограничения. Но има и минус: при подмяна на колелото болтовете създават определени трудности. Инженерите обаче намериха изход. Някои производители, като BMW, добавят специален водещ щифт към комплекта. Той държи колелото, докато затягате болтовете. Това прави процеса по-удобен.

За любителите на бързата подмяна има комплекти за рециклиране - конвертационни щифтове. Те се предлагат от тунинг ателиета като BimmerWorld или ECS Tuning. След като се монтира, колелото може да се смени отново за минути.

fallback
  • #13
    Леля Гошо ( преди 1 месец )
    Но пък формула1, автобуси, камиони, ремаркета ползват гайки
  • #12
    Като гост ( преди 1 месец )
    Когато е с болтове и се смаже резбата на главината слагам шпилка и гайка. Възможно е да се получава минимално разбалансиране. Не винаги е възможно обаче да се подаде шпилка при монтирана главина. Успех на всички. Аз предпочитам шпилки.
  • #11
    анонимен ( преди 1 месец )
    Грижа за характера и физическата култура на клиента. Всеки шофьор трябва да може да балансира колело с една ръка, докато с другата завива болтовете.
  • #10
    анонимен ( преди 1 месец )
    Това се нарича технологичен прогрес. Стотици неща в автомобилите са преминали през него. В началото се прави по един начин поради недобри материали и незнание, а след време се опростява, защото новите материали, измервателна техника, компютърно моделиране показват, че може да се направи по-евтино и също толкова издръжливо. В случая с болтовете няма какво да говорим. Дори по българските дупки и 20-годишни коли няма никакви проблеми.
  • #9
    анонимен ( преди 2 месеца )
    *** е при повредена резба от, примерно, претупването и бързането в някои гумаджийници. И не е като да не се случва. При шпила - махала, нова и ок, ама нова резба на главината вече в друго.
  • #8
    анонимен ( преди 2 месеца )
    powerflex имат специални комплекти водачи когато се демонтира и монтира джантата за да не де изплъзне и да не се наранят дисковете и джантите
  • #7
    Пропов ( преди 2 месеца )
    Аз не съм виждал съвременен европейски автомобил с гайки. Даже и при японците вече са рядкост. Колело се монтира / демонтира 2 пъти в годината, така че нека да не търсим удобството в процеса. А за производствените разходи е ясно - спестяват се милиони. Аз лично нямам нищо против болтовете, макар че имам и кола с гайки. Както вече казах - 2 пъти в годината се връткат - все ще го преживеем това "неудобство"
  • #6
    Брембо ( преди 2 месеца )
    Акюрата на снимката е японска кола правена най-вече за САЩ. Не си спомням за автомобил с гайки...
  • #5
    анонимен ( преди 2 месеца )
    3-ти, и на колите ползват тази система японците.
  • #4
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Въобще не е вярно че болтовете притискат джантата по добре или по прецизно от шпилките с гайки! Силата на притискане зависи от диаметъра на резбата и броят болтове или гайки. Единственото предимство на немската система е по ниската цена. Немеца явно само за това мисли. Как да спести пари и да ти продаде калпав продукт на висока цена.
fallback
Последни