Повечето шофьори са свикнали колелото да се закрепва с гайки. Развиваш, изваждаш, слагаш и завиваш - проста схема, която дори начинаещ шофьор разбира. Но все повече съвременни автомобили имат различна система - болтове вместо гайки. На какво се дължи това, разкриват експерти.
На пръв поглед изглежда странно защо производителите изоставиха старата, доказана схема. Но, както обясняват инженерите, не става въпрос за удобство, а за икономия и точност. Европейските марки - Audi, BMW, Mercedes-Benz и Volkswagen, използват болтове от дълго време. И когато техните платформи започнаха да се продават по целия свят, този дизайн се разпространи навсякъде.
Болтовете намаляват броя на частите в модула на колелото. Автомобилният производител не трябва да притиска шипове в главината и това спестява метал, време и пари. На поточната линия малките неща имат значение - когато говорим за милиони автомобили, разликата става забележима.
Има и технически аспект. Болтът създава по-плътна връзка между диска и главината. Този тип монтаж поддържа по-добре баланса на колелата при високи скорости, особено на немски аутобани, където няма ограничения. Но има и минус: при подмяна на колелото болтовете създават определени трудности. Инженерите обаче намериха изход. Някои производители, като BMW, добавят специален водещ щифт към комплекта. Той държи колелото, докато затягате болтовете. Това прави процеса по-удобен.
За любителите на бързата подмяна има комплекти за рециклиране - конвертационни щифтове. Те се предлагат от тунинг ателиета като BimmerWorld или ECS Tuning. След като се монтира, колелото може да се смени отново за минути.