Напоследък автоиндустрията се е съсредоточила толкова много върху разработването на нови асистенти и автономно шофиране, че всякаш забравя за подобряването на познаните ни вече системи. Но има и изключения: шведската Volvo например е на път отново да промени из основи най-познатия символ на безопасното шофиране - триточковия предпазен колан. Именно Volvo го изобрети преди 66 години и предостави безплатно патента на света. Сега, с новото EX60, шведите планират да направят следващата крачка.

Мултиадаптивен колан
Става дума за така наречения "мултиадаптивен" предпазен колан, за който се твърди, че осигурява по-добра защита от съществуващите системи. Коланът се адаптира спрямо трафика и човека, който го ползва, като използва данни в реално време от сензори вътре и отвън.
Коланът взема предвид височината, теглото, позицията на седене и формата на тялото на човека в седалката. По-едрите пътници ще бъдат задържани от по-висока настройка на натоварването на колана, докато за по-слабите пътници пределът ще е по-ниско, за да се намали вероятността от счупване на ребра. Системата ще използва общо 11 различни профила.

Няма две еднакви катастрофи
Няма две еднакви катастрофи, подчертават от Volvo. Всеки сблъсък има уникални характеристики: посока, скорост и положението на пътниците в момента на удара. При удар системите анализират тези характеристики за милисекунди и предпазният колан избира най-подходящата настройка.
Дизайнът на системата се основава на повече от пет десетилетия изследвания и се опира на база данни с информация за повече от 80 000 пътници, участвали в реални инциденти. Системата може да бъде непрекъснато усъвършенствана чрез дистанционни актуализации, тъй като се събират все повече данни.
"Екосистема на безопасността"
Новият колан е част от по-широката „safety ecosystem“ на Volvo и се интегрира безпроблемно с въздушните възглавници, системите за откриване на пътници и системите за подпомагане на водача. Той е тестван и усъвършенстван в лабораторията за сблъсъци на Volvo Cars Safety Centre и се смята, че надхвърля нормативните изисквания за автомобилна безопасност.

Изобретателят на модерния предпазен колан Нилс Болин (вляво) и реклама на Volvo Amazon, една от първите серийни коли с триточков колан
Историята на предпазния колан
Оригиналният триточков колан е разработен от първия инженер по безопасност на Volvo, Нилс Болин. Бивш експерт от авиационния отдел на Saab, Болин е работил върху оборудването за безопасност на пилотите, преди да се прехвърли към леките автомобили.
По онова време двуточковите диагонални колани се предлагат като допълнителен аксесоар от много модели, но според инженерите на Volvo те далеч не са задоволителни. Съществуват по-сложни системи, разработени за военните самолети (американският патент за тях е още от 1952), но проблемът при тях е, че катарамата е разположена над корема, а това може да увреди вътрешните органи при удар. Идеята на Болин е катарамата да се премести встрани, така че коланът се опъва плътно по тялото при сблъсък.


3