IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Автоиндустрията расте, но губи милиарди

Въпреки увеличените продажби нетната печалба на производителите е намаляла с 69%

През първата половина на 2025 са продадени повече автомобили, отколкото през същия период на миналата година. Анализираните 34 компании са доставили 37,6 млн. бройки. Това представлява увеличение от 3%, като ръстът се дължи на Toyota, BYD и Geely, които компенсират спада в Stellantis и Tesla. Въпреки увеличението на обема общите продажби са спаднали до 1,155 млрд. евро, което е спад с два процента спрямо първата половина на 2024. Това означава, че средната цена на продадена единица е паднала от 32 419 евро на 30 708 евро.


продажби


Въпреки че анализът не отчита повечето китайски производители, агресивната ценова война в Китай частично обяснява това намаление на средната цена на единица. Двата най-големи китайски производителя - BYD и Geely - са увеличили обема си съответно с 33 и 47% , но приходите на BYD са нараснали само с 14% и компанията успя да се позиционира като шестият по големина производител в света по обем през първата половина на 2025.

Печалбите намаляват с 23%

Още по-притеснително за индустрията е спадът в рентабилността. Ценовата война в Китай, липсата на растеж и нарастващите разходи в Европа. Търговските сътресения и несигурностите, причинени от Доналд Тръмп, причинени от въведените мита, също оказаха незабавно въздействие.

Оперативната печалба (т.е. брутната печалба по-малко продажби и административни разходи) е намаляла с 23%  - до 104 млрд. евро. Сред големите производители Stellantis и Nissan постигат най-лоши резултати, следвани от Mercedes, Ford, Tesla, Volkswagen, BMW, Honda и Kia.

Несигурно бъдеще

Още по-лош е спадът на нетните печалби, който спадна до 22,6 млрд. евро - минус 69%  в сравнение с 2024 г. Така нетният марж спадна от 6,1% на 2%  в рамките на една година. Тази цифра отразява климата на несигурност, в който се намират както западните, така и китайските производители.

Без по-гъвкава регулация в Европа, по-ясните търговски правила в САЩ и край на ценовата война в Китай, бъдещето на индустрията изглежда сериозно изложено на риск. Само три производителя успяха да увеличат нетната си печалба: Suzuki (+9%), Ferrari (+9%) и BYD (+2%).


0 от 500