Животът на японските автомобилни марки в Европа може да бъде наречен "Пресичащи се съдби". От едната страна, компании, които се борят и не показват признаци на възстановяване през 2025 г. От другата, марка, която вече е на път да изпревари някои исторически производители по пазарен дял и която потвърждава много добрия си импулс, като почти не продава 100% електрически превозни средства.

Както може би се досещате, последната е не друга, а Toyota, хибриден специалист и за момента не най-пристрастената към автомобили без двигател с вътрешно горене компании. За останалите битката в Европа тази година вероятно ще бъде трудна, особено за Suzuki, която има остарял каталог от "вътрешни" продукти извън Swift.
Mazda и Nissan са обезпокоени
Двата производителя в момента преживяват сходни успехи в Европа, но не винаги са били в една и съща ситуация. Mazda понякога се е опитвала да играе на премиум достъп за определени продукти и все още го прави със CX-60, докато Nissan, голям универсален производител, някога е заемал видно място на Стария континент.
Пускането на пазара на първия Qashqai позволи на Nissan да си извоюва своя ниша на консервативен пазар. Аферата с Гон и многобройните вътрешни сътресения, в допълнение към ожесточената конкуренция в сегмента на SUV-овете, обаче започват да вредят на компанията.

Nissan, един от пионерите на електрическите превозни средства със своя Leaf, беше един от първите, които пуснаха собствена марка. Ariya обаче не набира скорост, а новите Micra и Leaf ще имат много работа за вършене. Nissan има само 112 000 продажби в Европа (към края на август), което е спад с повече от 7% в сравнение с вече сложната 2024 г. И Mazda не се справя по-добре: 101 000 регистрации, спад от 13,3%.
Разбира се, и други японски марки, като Honda и Subaru, изпитват затруднения на европейския пазар. При първата спадът също е значителен, като според последните данни от Япония за Европа са изнесени само 21 400 автомобила. Honda освен това вече не сглобява коли във Великобритания, което води до спад в продажбите от 15%.
Toyota се справя добре, Suzuki се затруднява
Случаят със Suzuki е специален през 2025 г., тъй като продажбите и особено поръчките не изглеждат добре за марката, която въпреки това имаше изключителна 2024 г. Компанията обаче е в преход с появата на електрическата Vitara и най-вече на каталог, който се нуждае от истински тласък: Vitara и S Cross са много остарели, Swace и Across са копия на Toyota.

Следователно има нужда от възраждане на марката, която наскоро потвърди нов производствен план до 2030 г. с множество нови модели. Междувременно ще трябва да продължи да капитализира от този Swift, който никога не спира да учудва. Рецептата за лек, пестелив и надежден автомобил все още има с какво да съблазни.
Най-добре се представя, както почти винаги, Toyota, която успя да увеличи допълнително продажбите си в Европа през първите осем месеца на годината със 782 000 регистрации. Малко под 2% ръст на един много труден пазар, като Toyota специално подчерта "солидното представяне на Yaris". Компанията освен това със сигурност ще проучи внимателно решението на ЕС относно излизането от пазара на ДВГ.


3