fallback

Могат ли кей-карс наистина да спасят автомобила в Европа?

Производители и властите в Брюксел се обединяват за връщане на най-малките градски коли

В последно време предложенията за предотвратяване на срина на автомобилни пазар в Европа са най-различни, но сега те сякаш са на път да се обединят около една основна идея – съживяване на сегмента на най-малките автомобили. Тя не е нещо ново, тъй като през годините има редица примери – Fiat 500, Mini и други, но разликата е, че сега може да бъде приложена спрямо електрически превозни средства.

Целта в случая е постигането на цена, която ще направи тези автомобили достъпни за всички. И Европа гледа към примера на Япония, където местните кей-карс се радват на огромен успех. В Страната на изгряващото слънце това да коли, които отговарят на определени правила по отношение на размери и мощност. Те трябва да са дълги максимум 3,4 метра и широки 1,48 метра, като имат двигател, чиито обем не превишава 600 куб. см, а мощността е не повече от 64 к.с.

Това са автомобили, идеални за градски условия, като превозват до 4 човека заедно с шофьора. В Япония те представляват средно 40 на сто от регистрациите, които през 2024 са били около 4,4 млн. Това означава 1,76 милиона продадени автомобили кей-карс само за миналата година. В Европа такива коли не се продават по различни причини.

Това обаче може да се промени, като инициативата е на Stellantis, чийто президент Джон Елкан още преди няколко месеца призова да се следва японски пример. Сега за същото настоя и Жан-Филип Импарато, ръководител на европейското подразделение на концерна, който предложи съживяване на сегмент А на автомобилите на Стария континент. Това означава пускането на коли за хората, които не могат да си позволят повече от 20 000 евро за ново превозно средство.

Тази идея беше подкрепена и от председателя на Европейската комисия – Урсула фон дер Лайен, която беше категорична, че Европа трябва да има собствен електрически автомобил. Той трябва да екологичен, ефективен и лек, но по-важното – достъпен за всички. И той трябва да се произвежда в Европа, с европейските вериги за доставки, за да попречи на Китай да завладее пазара на континента.

За постигането на това обаче е нужда стратегия и най-вече – обща визия. Големият проблем за Европа в случая е бюрокрацията. В Япония кей-карс се възползват от благоприятен данъчен режим, като държавата предоставя отстъпи от данъка за регистрация на това кола. Освен това малките коли са достъпни за всички, за разлика от „нормалните“ автомобили, които може да се купят, само ако имате гараж или парко място.

В изявлението си Импарато поиска подкрепа за покупката на градски коли, като не е задължително те да бъдат непременно електрически. В крайна сметка една нова малка кола със сигурност харчи по-малко от голяма, да не говорим за стара. Големият проблем в Европа обаче си остава цената. Производителите не са в състояние да произвеждат печеливши, евтини модели, отчасти поради скъпите задължителни системи за безопасност (ADAS), които в крайна сметка се пращат от потребителите.

Затова и експерти решението в създаването на специални правила за нов клас достъпни автомобили. Това предполага изоставяне на някои ADAS системи (например поддържане на лентата), които не са толкова важни за градските автомобили, и въвеждането на ограничител на скоростта до 110 км/ч за намаляване на разходите. С това са съгласни и в Европейската комисия, като предстои да бъде взето крайно решение по въпроса.

fallback
  • #10
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Хубаво тогава че България е едва 1% от населението на Европа ;)
  • #9
    анонимен ( преди 2 месеца )
    В България най търсените коли са Мерцедес, БМВ и Ауди. Българинът обича големи и мощни коли. Няма шанс да се качи на такива сапунерки.
  • #8
    q ( преди 2 месеца )
    Тъй тъй чиче Го6е не е спал да смени изпърдяния мерджак, който поне е голям и удобен с точно тоя миксер, който като стане 10 годишен - тамън узрял за купуване по нашите ширини, ще има ресурс на мотора 0 км.
  • #7
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Заблуда е че кей карс не стават за големи хора. Външно може да изглеждат малки, но стават за големи хора. Примерно Сузуки вагон Р е доста просторен и с брат ми който е 187 см, а аз малко по нисък не сме имали никакви проблеми с мястото в купето. Дори е по широко от коли от по голям клас. Смарта ако го сложим в тази категория също е доста широк и обемен вътре. Така, че са ок за Европа. Аз само за двигателя имам притеснения. Трябва да е с по голям обем. Поне 1 - 1,6, а не 0,6 както в Япония.
  • #6
    До #1 ( преди 2 месеца )
    Зависи за коя Европа говориш. Държавите в южна Европа имат средна височина 175 см., а в Японоя 172 см. Разликата е съвсем малка. Така, че тези коли са добре и за Европа. Виж в северна Европа мъжете имат средна височина 180 см. и там наистина ще са им малки, но пък и там има по-ниски мъже. То не е казано, че задължително всеки трябва да си вземе такава кола. На който му пасва взема, а на който не търси нещо по-голямо. А между другото съм забелязал, че малките мъже карат големи коли. Компенсират.
  • #5
    До Лудория ( преди 2 месеца )
    Не е казано, че ще вземат японските размери. Може да са малко по-големи.
  • #4
    анонимен ( преди 2 месеца )
    До коментар 1, личи си че не ти е стъпвал кракът в Кей кар. Цяла Окинава обиколих с такъв, аз съм 1.84...и има още сигурно 25 см до тавана. Широко е вътре, 4 човека седят комфорт има място и за багаж. Направо са си огромни за външния дизайн, японците са царе на усвояването на пространства. Да не са бързи и динамични, въпреки че тез 64 коня са от турбо и са на 750кг, което е равно на 85 коня на тон...или 130 коня на 1.5 тона....което е колкото мощността на една Тойота корола. Не ги умувай много
  • #3
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Че що да не ги пуснат? За 20 000 евро и аз бих ги пуснал вместо китайски нормални коли с 3 пъти по-мощен двигател и 2 пъти по-голяма батерия за 10 000 евро. Добре, че съм дърт и няма още дълго да им търпя магариите.
  • #2
    Не може ( преди 2 месеца )
    Българите си ходят и до село, носят буркани зарзават, касетки синя слива и чат пат бидон пърцуца да складират в мазето на панелката в София, това няма да им върши работа! Отделно, че детето трябва да се закара до детската градниа с нещо голямо и черно, за предпочитане 20 годишен жип с тъмни стъкла за респект на госпожите и на съседите пред блока да не го барат и да не му заемат мястото, дето не е негово
  • #1
    Лудория ( преди 2 месеца )
    Не. Европейците сме големи. При стандартно 1.8 височина и 100 кг. тегло за мъжете, тези key cars ще са автомобили за един! Има си малки автомобили и за тях трябва да се приемат съответните нормативни изключения - неща като Ярис, Клио, Поло са моделите.
fallback
Последни