fallback

Могат ли кей-карс наистина да спасят автомобила в Европа?

Производители и властите в Брюксел се обединяват за връщане на най-малките градски коли

В последно време предложенията за предотвратяване на срина на автомобилни пазар в Европа са най-различни, но сега те сякаш са на път да се обединят около една основна идея – съживяване на сегмента на най-малките автомобили. Тя не е нещо ново, тъй като през годините има редица примери – Fiat 500, Mini и други, но разликата е, че сега може да бъде приложена спрямо електрически превозни средства.

Целта в случая е постигането на цена, която ще направи тези автомобили достъпни за всички. И Европа гледа към примера на Япония, където местните кей-карс се радват на огромен успех. В Страната на изгряващото слънце това да коли, които отговарят на определени правила по отношение на размери и мощност. Те трябва да са дълги максимум 3,4 метра и широки 1,48 метра, като имат двигател, чиито обем не превишава 600 куб. см, а мощността е не повече от 64 к.с.

Това са автомобили, идеални за градски условия, като превозват до 4 човека заедно с шофьора. В Япония те представляват средно 40 на сто от регистрациите, които през 2024 са били около 4,4 млн. Това означава 1,76 милиона продадени автомобили кей-карс само за миналата година. В Европа такива коли не се продават по различни причини.

Това обаче може да се промени, като инициативата е на Stellantis, чийто президент Джон Елкан още преди няколко месеца призова да се следва японски пример. Сега за същото настоя и Жан-Филип Импарато, ръководител на европейското подразделение на концерна, който предложи съживяване на сегмент А на автомобилите на Стария континент. Това означава пускането на коли за хората, които не могат да си позволят повече от 20 000 евро за ново превозно средство.

Тази идея беше подкрепена и от председателя на Европейската комисия – Урсула фон дер Лайен, която беше категорична, че Европа трябва да има собствен електрически автомобил. Той трябва да екологичен, ефективен и лек, но по-важното – достъпен за всички. И той трябва да се произвежда в Европа, с европейските вериги за доставки, за да попречи на Китай да завладее пазара на континента.

За постигането на това обаче е нужда стратегия и най-вече – обща визия. Големият проблем за Европа в случая е бюрокрацията. В Япония кей-карс се възползват от благоприятен данъчен режим, като държавата предоставя отстъпи от данъка за регистрация на това кола. Освен това малките коли са достъпни за всички, за разлика от „нормалните“ автомобили, които може да се купят, само ако имате гараж или парко място.

В изявлението си Импарато поиска подкрепа за покупката на градски коли, като не е задължително те да бъдат непременно електрически. В крайна сметка една нова малка кола със сигурност харчи по-малко от голяма, да не говорим за стара. Големият проблем в Европа обаче си остава цената. Производителите не са в състояние да произвеждат печеливши, евтини модели, отчасти поради скъпите задължителни системи за безопасност (ADAS), които в крайна сметка се пращат от потребителите.

Затова и експерти решението в създаването на специални правила за нов клас достъпни автомобили. Това предполага изоставяне на някои ADAS системи (например поддържане на лентата), които не са толкова важни за градските автомобили, и въвеждането на ограничител на скоростта до 110 км/ч за намаляване на разходите. С това са съгласни и в Европейската комисия, като предстои да бъде взето крайно решение по въпроса.

fallback
  • #20
    Лудория ( преди 2 месеца )
    При наличие на достатъчно добри предложения в b сегмент, които са и най-продавани е Европа, да си избираш нещо по-малко е меко казано глуповато. Сузуки Wagon R за Европа и за Япония са два разлини автомобила. Няма как да е по-широк при ограничение 1.5 м. за key cars. Да, всеки може да даде примери за колко са хубави Тико или нещо подобно, но колко от вас все още притежават и карат такива автомобили?! Всеки си взема поне от b сегмент нагоре дори за градски автомобил...
  • #19
    Друг Гост ( преди 2 месеца )
    Тези идеи се въртят отдавна - производителите искат да могат да правят автомобили без "зелени" данъци и АДАС за да са евтини, а ЕК иска, но няма желание и се ослушва :-)
  • #18
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Достъпни електрички имаш и сега, проблемът е че сме неспособни да ги произведем в ЕС
  • #17
    До #12 ( преди 2 месеца )
    Кризата *** на вратата. С тези неадекватни еврогАйски политики и санкции може да дойде време за подобни сапунерки. Натам сме се запътили с неадекватните политици управляващи старият континент. Германия е от години в рецесия, Франция е фалирала държава, навсякъде емигранти, които не работят а само точат държавите и за капак ще се въоръжаваме срещу измислен враг и парите отидат за оръжия а не за икономиката. Вместо да ползваме евтините руски ресурси им се дърлим. Така до никъде няма да стигнем.
  • #16
    анонимен ( преди 2 месеца )
    По спомени Тико и Матиз бяха с подобни размери и двигатели, и много години бяха основно таксиметрови, редовно с 4-5 души вътре.
  • #15
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Пълно е с Айгота, Пежо 107 и Пежо С1, значи са имали успех.
  • #14
    Е то имахме такива к ( преди 2 месеца )
    Да върнат Пежо 107
  • #13
    До #8 ( преди 2 месеца )
    Сега потърсих модела Митсубиши. Това е модела L100 Minivan или Mitsubishi Minicab L100. Та същото нещо беше голямо куче с висока проходимост, малко но здраво моторче. Хонда и те имат подобни. Там двигателите сигурно ще са още по здрави.
  • #12
    анонимен ( преди 2 месеца )
    какъвто и пазарен успех имаше пежо 1007 ситроен С1 производните Toyota iQ Смарт и новите електрически Опел Рокс и себеподобните му толкова ще имат успех и тези сапунерки
  • #11
    До #8 ( преди 2 месеца )
    Това с ресурса не е баш така. Карат ги много из Япония и нямат грижи с двигателите. През 90-те един познат имаше магазинче и си беше взел някакво Мицубиши с десен волан кей кар с 2 места а задната част беше ван и го товареше яко и го караше много. От Кипър го беше внесъл, а в Кипър са го докарали от Япония. Беше дори 4х4. Не знам какви километри реално имаше тази кола, но на километража бяха над 200 000. Съмнявам се че бяха много повече. Единственият проблем беше ръждата. Гниеше като Опел Кадет.
fallback
Последни