Европейската автомобилна индустрия е разделена относно забраната на двигателите с вътрешно горене от 2035. В Германия, основната движеща сила на сектора в Европа, съпротивата срещу решението на ЕС се засилва, като тя не е само от страна на самите производители, но и на политически лидери и автомобилни асоциации.
Всички те (или почти всички) са съгласни, че електрическите превозни средства са бъдещето. Това, което се поставя под въпрос и се оспорва, е пътят към постигането на тази цел, особено предвид последните трудности, пред които са изправени марките в наши дни.
Големите са притеснения са относно по-високи производствени разходи, несигурността на потребителите, недостатъчно развитата инфраструктура за зареждане в Европа, доминацията на китайските производители във веригата за доставки и 15-процентните мита, наложени наскоро от Доналд Тръмп.
Според медиите в Германия различни политически и индустриални формирования се обединяват, за да подготвят съвместна стратегия срещу европейската забрана от 2035. И всички те изглеждат убедени в едно нещо - plug-in хибридната технология трябва да бъде основният фокус на този преход.
Основните политически партии вече са заели позиция, в по-голяма или по-малка степен. Консервативният алианс ХДС/ХСС открито призовава за отмяна на забраната и за фокусиране върху PHEV. Социалдемократическата партия (ГСДП) е разделена по въпроса, въпреки че най-голямата фракция в нея вече е отворена да обмисли хибридни технологии, особено за автопаркове в ЕС.
„Електрическите технологии са единствената реална възможност за германската автомобилна индустрия“, твърди ГСДП. Лидерът на ХСС Маркус Сьодер е още по-директен: „Ако не реагираме бързо, стотици хиляди работни места ще бъдат заложени на карта. Трябва да спрем постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене сега. Нуждаем се от технологична отвореност. Правилно е да насърчаваме електрическите превозни средства, но би било сериозна грешка да разчитаме изключително на тях.“
IG Metall - най-големият синдикат в металургичната индустрия в Германия и Европа, както и Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA), също призовават за по-голяма технологична отвореност и по-широк подход. Очаква се скоро в Германия да се проведе автомобилна среща на върха, за да се постигне обща позиция, която да бъде представена на Европа.
Друга важна и дългоочаквана среща е планирана да се проведе на 12 септември. Производителите ще се срещнат с европейските лидери в рамките на „Стратегически диалог“ за бъдещето на европейската автомобилна индустрия. И също ще настояват за отмяна на забраната, като това вече беше анонсирано от ACEA (Асоциацията на автомобилните производители в Европа).
„Постигането на строгите цели за емисиите на CO2 за автомобили и микробуси през 2030 и 2035 е просто невъзможно в днешния свят. Електрическите превозни средства ще поведат промяната, но трябва да има място и за plug-in хибриди, удължаващи пробега, високоефективни превозни средства с двигатели с вътрешно горене, водород и декарбонизирани горива“, обявиха от Асоциацията в специално писмо.
Документът на ACEA отива по-далеч, като посочва именно 12 септември като решеващ за индустрията. „Следващият стратегически диалог е моментът да променим курса. Това е последната възможност на ЕС да адаптира политиките си към настоящите пазарни, геополитически и икономически реалности, или рискува да застраши една от най-успешните и конкурентоспособни в световен мащаб индустрии. Пътят изисква повече прагматизъм и гъвкавост, за да се поддържа двигателят на европейския автомобилен сектор.“