Европейски активисти призовават за реформи, които биха могли да ограничат продажбата на големи SUV и пикапи в Европейския съюз в бъдеще. Последните изследвания показват, че нарастващата популярност на този тип превозни средства не само възпрепятства мобилността в градовете, но и оказва отрицателно въздействие върху безопасността на пешеходците.

В Европа популярността на SUV нараства през последното десетилетие, след като преди това тези превозни средства бяха свързвани главно с американските пътища. Те впечатляват с размерите си, предлагат голямо товарно пространство и дават на водачите усещане за комфорт и сигурност. Въпреки това, както предупреждава организацията "Транспорт и околна среда", въпреки тези предимства, големите автомобили също носят сериозни рискове, особено за обществената безопасност.
SUV вече са като малки автобуси. Размерът им е голям проблем
Тези опасения трябва да бъдат потвърдени от неотдавнашен доклад, който показва, че средната ширина на новите автомобили, продавани в Европа, се увеличава с един сантиметър на всеки две години. В момента тя е между 170 и 180 см, което е с над 11 сантиметра повече от 2001 година. Активисти предупреждават, че ако европейските страни не се справят с проблема с извънгабаритните автомобили, скоро по улиците на града ще има само "малки автобуси".
SUV за заплаха за пешеходците и гаранция за по-голямо замърсяване
Това обаче не е краят на тревожните заключения. Както се подчертава в доклада, оставянето на настоящите разпоредби непроменени означава умишлено излагане на гражданите на Европейския съюз на опасност. По-големите превозни средства, като SUV, представляват много по-голяма заплаха за пешеходците - както се потвърждава от миналогодишното проучване на Европейския съвет за безопасност на транспорта. Експертните становища показват, че при скорости над 64 км/ч смъртността сред пешеходците, ударени от стандартен лек автомобил, е 53 процента, докато при SUV - до 100 процента.

В същото време експертите подчертават, че SUV консумират непропорционално повече гориво от традиционните леки автомобили, като същевременно отделят повече замърсители. Освен това размерът им ги прави по-трудни за шофиране и по-малко предвидими на пътя, което увеличава риска в градския трафик.
Бъдещето на SUV автомобилите ще бъде решено от Европейския съюз
Европейският парламент вече обяви реакция на тревожни сигнали от експерти и заяви, че ще предприеме действия за намаляване на броя на джипове по европейските пътища. Според редица европейските медии първите стъпки в тази посока вече са предприели Франция, Нидерландия и Белгия. Париж и Брюксел обмислят въвеждането на допълнителни такси за паркиране за по-големи и по-тежки превозни средства, докато в Амстердам от известно време има забрана за влизане на джипове в централните части на града.


5