През последните години в автомобилната индустрия се наблюдава ясна тенденция за увеличаване на размера на леките автомобили. Превозните средства, които преди десет години лесно можеха да се поберат в тесни ленти и тесни улици, сега започват да създават трудности на шофьорите. Най-забележимите проблеми се появяват на местата на стесняване, особено по време на ремонт на пътища и магистрали.
Анализът на промените в размерите на леките автомобили ясно показва, че съвременните модели са много по-широки от своите колеги отпреди няколко десетилетия. Например през 70-те години на миналия век компактните превозни средства като Volkswagen Golf имаха средна ширина от 1,6 метра. В момента автомобилите от същия сегмент са средно с около 20 сантиметра по-широки.
Нарастващите размери на автомобилите са проблем за шофьорите
Нарастващите размери на автомобилите имат своите причини - от изискванията за безопасност, през очакванията на клиентите за комфорт, до нарастващата популярност на SUV и кросоувърите. Последиците от това явление обаче все повече се усещат от участниците в движението. Проблеми възникват особено в местата на стесняване, особено при обновяването на пътища и магистрали. Лентата, която трябваше да бъде достатъчна за плановете на инженерите, на практика се превръща в изпитание за търпението и прецизността на шофьорите.
Добър пример за мащаба на проблема са германските магистрали. В зоните за пътни работи в лентите – особено левите, често са ограничени до максимална ширина на превозното средство от два метра. Статистиката обаче показва, че за няколко години около 70% от новорегистрираните автомобили с външни огледала са надхвърлили това измерение. Това означава, че на практика само малки превозни средства и мотоциклети имат достъп до лявата лента.
Как безопасно да шофирате през участъци с ремонт?
Германският автомобилен клуб ADAC отдавна алармира - съвременните автомобили са твърде широки, а лентите в зоните за пътно строителство са твърде тесни. Ето защо експертите са подготвили специално ръководство, за да улеснят живота на шофьорите при шофиране в такива условия.
Основният съвет е – стойте най-вдясно и и не очаквайте, че лявата лента ще ви позволи да шофирате по-бързо. Разлика в скоростта от 10 км/ч за петкилометров участък е само 25 секунди "спестяване" - цена, която често струва стрес и риск.
Експертите на ADAC посочват още, че една от основните причини за произшествия в зоните на пътни работи са сблъсъците с превозни средства в съседната лента. Затова те препоръчват да се ограничи паралелното шофиране, тоест постоянно преминаване от една лента в друга, да се поддържат по-големи разстояния и умишлено да се избягват маневри, които могат да увеличат риска от страничен контакт.