Новият Grande Panda, голямата надежда на Fiat да си върне загубените позиции на европейския пазар, ще се произвежда от непалци и мароканци в Сърбия, съобщават белградските медии. Компанията изпитва сериозни затруднения да намери работници за завода си в Крагуевац, където се прави новият модел. Причината: заплатите, предлагани от Fiat, са твърде ниски дори за сръбските стандарти.

Интересът към новия Grande Panda е голям, но проблемите в Крагуевац все повече забавят изпълнението на поръчките
Член на общинския съвет в Крагуевац потвърди, че в завода се очаква пристигането на 800 работници от Непал и Мароко, за да се попълнят липсите. На пръв поглед необясним ход, защото в Крагуевац има над 9000 безработни. Според Югослав Ристич, бивш синдикален лидер в завода и президент на асоциацията "Нова светлост", причината е само в заплатите. "Хората не искат да работят за такава заплата, защото не могат да оцелеят с нея. Затова заводът търси работници от по-бедни страни като Непал".
Средната заплата в завода на Fiat в Крагуевац е 70,000 динара месечно, или 597 евро - много под средната заплата за Сърбия, която е 920 евро. С допълнителни смени в събота работниците в бившата фабрика на Zastava могат да си докарат до 768 евро месечно, но с цената на шестдневна работна седмица. В завода цари недоволство, защото италианските работници, изпратени по спешност в Крагуевац да подсилят производството, печелят по 100 евро дневно, или близо пет пъти повече от местните.
От Stellantis са се насочили към непалски работници заради твърде ниските доходи в азиатската държава, където половината от 27-милионното население живее с по-малко от 1 евро на ден. На непалците ще бъде предложено настаняване в общежития и две ястия дневно в добавка към заплатата.

Недостигът на работна ръка в Крагуевац е сериозен проблем за Fiat. Интересът към Grande Panda е голям и поръчките се трупат, но фабриката едва успява да сглоби между 150 и 180 коли дневно, вместо планираните 500. Според синдикалистите проблемът е лесно решим. "Ако Fiat плащаше по 1000 евро на месец, веднага щеше да си намери работници", твърди Ристич.
Ситуацията в момента е пореден удар и по репутацията на сръбския президент Александър Вучич. Обвиняваният в популизъм лидер на практика даде над 35 млн. евро държавна субсидия на Fiat, за да убеди тогавашния шеф на Stellantis Карлос Тавареш да не закрива завода в Крагуевац. Но ползите от този ход са съмнителни, ако фабриката ще разчита на внос на евтини работници от Третия свят.
Работниците от Непал са все по-търсени и в България напоследък. По данни на НОИ, през миналата година непалците са били третата най-голяма група временни работници у нас, след тези от Киргизстан и Узбекистан.


5