fallback

На каква възраст трябва да спрем да караме кола?

Проучване в Германия показва, че всеки втори шофьор над 75 години все още сяда зад волана

Почти всеки втори европейски шофьор на възраст над 75 години продължава да използва собствения си автомобил, но колко безопасно е и струва ли си да се определи възрастова граница за шофиране?

Германското медицинско издание „Apotheken Umschau“ се обърна към експерти, за да разбере на каква възраст рискът от инциденти наистина се увеличава и как да определи дали конкретен човек е в състояние да управлява автомобил безопасно.

Възрастов праг: защо 70 години не е границата?

Зигфрид Брокман, вицепрезидент на Германския съвет за пътна безопасност, посочва, че предложенията за задължителни ограничения за шофиране след 70-годишна възраст нямат достатъчно основания. Според него значително увеличение на риска от злополуки, свързани с възрастта, се наблюдава главно след 75-годишна възраст. В същото време процесът на стареене е изключително индивидуален - някой на 78 се чувства уверен зад волана, а някой на 65 вече се затруднява да реагира бързо на пътя.

Имам ли нужда от забрана за шофиране?

Ингрид Деншел, общо практикуващ лекар, счита пълното лишаване от правото на шофиране като крайна мярка. Лекарите използват специални медицински каталози за оценка на шофьорските способности, но решенията се вземат индивидуално, в зависимост от здравословното състояние на пациента. Деншел предлага частични ограничения за по-възрастни шофьори – те да могат да шофират на къси разстояние, например до 10 км, вместо да им бъде наложена пълна забрана.

Как по-възрастните шофьори намаляват рисковете

Психологът Катя Шлайниц отбелязва, че повечето хора на 75+ шофират много внимателно и безопасно. Те умишлено избягват опасни ситуации - рядко излизат на тъмно, отказват да пътуват по скоростни пътища и предпочитат добре познати маршрути.

Съвременните автомобили са оборудвани със системи за подпомагане на водача, които повишават безопасността на движението. Психологът съветва да не пренебрегвате тези технологии и дори на етапа на покупка да помолите специалистите да ви обяснят техните функции.

Ефектът на лекарствата върху способността за шофиране

Също толкова важен фактор е лекарството, което шофьорът приема. Някои хапчета за сън запазват ефекта дори на следващия ден, което намалява скоростта на реакцията. Също така се изисква повишено внимание при рязко спиране на приема на сърдечно-съдови или други дългосрочни лекарства.

Може да тествате собствените си умения

В Германия има практика на тестови пътувания за тестване на годността за шофиране. Те се предлагат от автошколи, а цената на такава проверка варира от 75 до 100 евро. Това позволява на по-възрастните шофьори да получат професионална оценка на своите умения и увереност в собствената си безопасност зад волана.

fallback
  • #10
    Андрей... ( преди 4 месеца )
    Аз мисля, че човек сам трябва да прецени на каква възраст трябва да спре, за да не предизвика ПТП. За съжеление с годините намаляват и мозъчните клетки в главите на някой и същите тия неможат а й не искът да кажат СТОР и да си предадът книжките. То и затова се стига до тук с шофьори на повече от 70годишни. За това най добре от КАТ да приемат горна граница за шофьорите. И след тая дата да слагат край. Има един лаф, че вечно млади Няма, но вечно прости Бол...Мое мнение!!!
  • #9
    анонимен ( преди 4 месеца )
    колите вече се карат сами, често дори от хора които само телефона си гледат така че, дай боже да доживеем поне 75
  • #8
    Ако не се надявате д ( преди 4 месеца )
    разбирам, ама ако не разчитате на пенсии, това вече е нещо много сериозно. Защото така се въвежда ново разделение в обществото, а вече си имаме ПРЕДОСТАТЪЧНО "разделителни линии". Друг е въпроса, че заглавието "ни води за носа" ... към пенсионерите, а ... мъжете пенсионери по статистика живеят словом и цифром 3-4 години. Ако пенсионирането е на 64-65г., средната възраст за мъжете е 68г.
  • #7
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Киро ако не е Тротитр0ла/МитичнатаВрачка/МиткоЕксела те па на. Смляха го в темата за Тойота и дойде да проповядва уж против дискриминацията ама май става въпрос за неговите лични проблеми. Буустъре, аре най-после навърти някакъв стаж по улиците и тогава пиши. Всички разбраха, че нямаш книжка и кола.
  • #6
    А на каква възраст ( преди 4 месеца )
    Трябва да спрем да живеем, т.е. да се оттеглим от социални контакти и от социална актиност.... Имаше един японски исторически филм, в който старците , като навършеха определена възраст отиваха да умрат в планината, защото нямаше достатъчно храна. Тук правителството и слугинските СМИ твърдят, че пенсионерите били тежест, ... след като са ги грабили принудително 40 години. Или не разбирате какво говорите и правите , или не ви се вярва,че ще доживеете до тази възраст, или НЕ РАЗЧИТАТЕ на пенсии,
  • #5
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Киро, ти въобще имаш ли връзка с главния? Сам си нацъка плюсове и изписа ред глупости. На 90г почти няма живи хора у нас, камо ли да шофират. Да те питам, ти познаваш ли някой такъв? Отделно - проверката за годност се базира точно на медицински показатели след определена възраст. Доказано и проверено е как се променя здравето след 65г. Къде видя дискриминация? Я си ползвай главата за мислене, доста съмнителен си. Да не си в 8ми клас?
  • #4
    Киро Факиров ( преди 4 месеца )
    Работата не е в годините, а в моженето и възпитанието. Има можещи шофьори и на 90 години, както има и некадърници на 20, 30, 50 и т.н. години. Възпитания шофьор на 90 години е по -добър шофьор от самозабравилия се джигит на 30 години например. Нека се въведат коректни критерии за проверка на годността и възможностите за шофиране за всички шофьори, а не да се отива на възрастова дискриминация на пътя.
  • #3
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Не разбирам, защо се повдига такава тема? Всеки един ще остарее... . Погледнете родителите си, баби, дядовци... Тези хора зад волана са в пъти по безопасни от 18-30г *** мислещи се за безсмъртни, ножещи и знаещи всичко и предизвикват опасни ситуации.
  • #2
    до долния ( преди 4 месеца )
    Такива глупости не съм очаквал че ще прочета но после видях че идват от геЙрмания и се успокоих.На 75 да получиш инсулт или инфаркт е в пъти по вероятно от на 45 например. При едно такова състояние си камикадзе на пътя.
  • #1
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Според страната. За мен след 67-68 год. у нас трябва да се минава на специализирана медицинска комисия. Обстойната психиатрична експертиза трябва да е задължителна. Пълно е с пиещи, които сядат за волана и дори си носят патрончета за из път. Разреждат твърд алкохол, ракия или водка, в шишета с минерална вода. Точно те карат бавно и мудно, но при ситуация изискваща реакции - почти винаги удар. Дори в паркирани автомобили. Гледат да не се набиват на очи и търкалят стари малолитражки. Личен опит.
fallback
Последни