fallback

На каква възраст трябва да спрем да караме кола?

Проучване в Германия показва, че всеки втори шофьор над 75 години все още сяда зад волана

Почти всеки втори европейски шофьор на възраст над 75 години продължава да използва собствения си автомобил, но колко безопасно е и струва ли си да се определи възрастова граница за шофиране?

Германското медицинско издание „Apotheken Umschau“ се обърна към експерти, за да разбере на каква възраст рискът от инциденти наистина се увеличава и как да определи дали конкретен човек е в състояние да управлява автомобил безопасно.

Възрастов праг: защо 70 години не е границата?

Зигфрид Брокман, вицепрезидент на Германския съвет за пътна безопасност, посочва, че предложенията за задължителни ограничения за шофиране след 70-годишна възраст нямат достатъчно основания. Според него значително увеличение на риска от злополуки, свързани с възрастта, се наблюдава главно след 75-годишна възраст. В същото време процесът на стареене е изключително индивидуален - някой на 78 се чувства уверен зад волана, а някой на 65 вече се затруднява да реагира бързо на пътя.

Имам ли нужда от забрана за шофиране?

Ингрид Деншел, общо практикуващ лекар, счита пълното лишаване от правото на шофиране като крайна мярка. Лекарите използват специални медицински каталози за оценка на шофьорските способности, но решенията се вземат индивидуално, в зависимост от здравословното състояние на пациента. Деншел предлага частични ограничения за по-възрастни шофьори – те да могат да шофират на къси разстояние, например до 10 км, вместо да им бъде наложена пълна забрана.

Как по-възрастните шофьори намаляват рисковете

Психологът Катя Шлайниц отбелязва, че повечето хора на 75+ шофират много внимателно и безопасно. Те умишлено избягват опасни ситуации - рядко излизат на тъмно, отказват да пътуват по скоростни пътища и предпочитат добре познати маршрути.

Съвременните автомобили са оборудвани със системи за подпомагане на водача, които повишават безопасността на движението. Психологът съветва да не пренебрегвате тези технологии и дори на етапа на покупка да помолите специалистите да ви обяснят техните функции.

Ефектът на лекарствата върху способността за шофиране

Също толкова важен фактор е лекарството, което шофьорът приема. Някои хапчета за сън запазват ефекта дори на следващия ден, което намалява скоростта на реакцията. Също така се изисква повишено внимание при рязко спиране на приема на сърдечно-съдови или други дългосрочни лекарства.

Може да тествате собствените си умения

В Германия има практика на тестови пътувания за тестване на годността за шофиране. Те се предлагат от автошколи, а цената на такава проверка варира от 75 до 100 евро. Това позволява на по-възрастните шофьори да получат професионална оценка на своите умения и увереност в собствената си безопасност зад волана.

fallback
  • #20
    Турбо ( преди 3 месеца )
    Аз смятам да карам докато мога и докато съм жив.
  • #19
    Алекс ( преди 4 месеца )
    Живея в Испания. Хазяинът ми си купи нова кола на 85 години. Кара я всеки ден. Ходи да пие кафе на 5км.
  • #18
    Копейки пишат ( преди 4 месеца )
    Няколко *** драснали тук плюят по Германия, ама мечтаят да живеят там, а не в Гнусия нали?
  • #17
    Няма горна граница ( преди 4 месеца )
    Принц Филип, съпругът на кралицата, шофираше до почти 98 годишна възраст, когато го накараха да си върне книжката, но и след това бил засечен да шофира без книжка.
  • #16
    Борисов ( преди 4 месеца )
    Мислещите се за безсмъртни пишлемета на по 18 - 22,23 години, с малък шофьорски стаж, яхнали мощни коли, причиняват най-много ПТП !
  • #15
    Бай Спас ( преди 4 месеца )
    Колкото по-скоро се въведат тренажори като при летците, толкова по-добре ще се отсяват некадърните шофьори.Тренажорът обективно оценява поведението и уменията на водачите .Бая купени книжки ще изгорят.
  • #14
    Пен Си О'нер ( преди 4 месеца )
    Ще се работи за пенсия до 70, а не може да си караш колата?!? Какви сте Вие законотворци?
  • #13
    Шопендар ( преди 4 месеца )
    Пак немски простотии.искат да ги пенсионират на 70.значи изкуфял доктор на 70 може безнаказано да лекува или да затрива хора от всяка възраст,или да кара автобус с 50пътника,абе дискриминация
  • #12
    анонимен ( преди 4 месеца )
    До първото коментирашо пале, и не само: възрастта за пенсиониране в Европа вече масово е 66-67-68 години с тенденция да удари скоро 70, ДЯДОВОТО! Затуй, не бързай като пале пред майка си да ръсиш мозък на дребни кубчета.
  • #11
    Есмаил ( преди 4 месеца )
    *** какво те и тересува
fallback
Последни