IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

На каква възраст трябва да спрем да караме кола?

Проучване в Германия показва, че всеки втори шофьор над 75 години все още сяда зад волана

Почти всеки втори европейски шофьор на възраст над 75 години продължава да използва собствения си автомобил, но колко безопасно е и струва ли си да се определи възрастова граница за шофиране?


шофьори


Германското медицинско издание „Apotheken Umschau“ се обърна към експерти, за да разбере на каква възраст рискът от инциденти наистина се увеличава и как да определи дали конкретен човек е в състояние да управлява автомобил безопасно.

Възрастов праг: защо 70 години не е границата?

Зигфрид Брокман, вицепрезидент на Германския съвет за пътна безопасност, посочва, че предложенията за задължителни ограничения за шофиране след 70-годишна възраст нямат достатъчно основания. Според него значително увеличение на риска от злополуки, свързани с възрастта, се наблюдава главно след 75-годишна възраст. В същото време процесът на стареене е изключително индивидуален - някой на 78 се чувства уверен зад волана, а някой на 65 вече се затруднява да реагира бързо на пътя.

Имам ли нужда от забрана за шофиране?

Ингрид Деншел, общо практикуващ лекар, счита пълното лишаване от правото на шофиране като крайна мярка. Лекарите използват специални медицински каталози за оценка на шофьорските способности, но решенията се вземат индивидуално, в зависимост от здравословното състояние на пациента. Деншел предлага частични ограничения за по-възрастни шофьори – те да могат да шофират на къси разстояние, например до 10 км, вместо да им бъде наложена пълна забрана.

Как по-възрастните шофьори намаляват рисковете

Психологът Катя Шлайниц отбелязва, че повечето хора на 75+ шофират много внимателно и безопасно. Те умишлено избягват опасни ситуации - рядко излизат на тъмно, отказват да пътуват по скоростни пътища и предпочитат добре познати маршрути.

Съвременните автомобили са оборудвани със системи за подпомагане на водача, които повишават безопасността на движението. Психологът съветва да не пренебрегвате тези технологии и дори на етапа на покупка да помолите специалистите да ви обяснят техните функции.

Ефектът на лекарствата върху способността за шофиране

Също толкова важен фактор е лекарството, което шофьорът приема. Някои хапчета за сън запазват ефекта дори на следващия ден, което намалява скоростта на реакцията. Също така се изисква повишено внимание при рязко спиране на приема на сърдечно-съдови или други дългосрочни лекарства.

Може да тествате собствените си умения

В Германия има практика на тестови пътувания за тестване на годността за шофиране. Те се предлагат от автошколи, а цената на такава проверка варира от 75 до 100 евро. Това позволява на по-възрастните шофьори да получат професионална оценка на своите умения и увереност в собствената си безопасност зад волана.

0 от 500
  • #30
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    По-скоро трябва да им въведат изискване да кажем след 80г. през 5 години да се явават на някакъв практически изпит (да покарат 15-тина минути на някое натоварено място, без листовки и т.н.) ако искат да си запазят книжката и изпита да бъде записван, че да не могат да ги правят фиктивни. Така ще отсеят тези които все още могат да карат от такива които не могат вече.
  • #29
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Български гражданин ( преди 1 месец )
    Абсолютна глупост.Само погледнете статистиката на птп-тата у нас.Основна вина носят млади шофьори (щофиращи в стил бързи и яростни) с никакъв или почти никакъв стаж, като такива.Възрастните хора карат полеко и внимателно.Да, изнервящо е за останалите участници в движението, но в повечето случаи не създават предпоставки за птп!
  • #28
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 3 месеца )
    До N5, ...Аз познавам такъв шофьор на 90 г. и бъди сигурен, че кара много по-добре от младежите, защото цял живот е бил професионален шофьор и то без нарушение. Това, няма да е закон, а дискриминация!
  • #27
    16 rate up comment 2 rate down comment
    Toni Ivanov ( преди 3 месеца )
    Всеки сам трябва да прецини възможностите до кога може да шофира автомабила си,защото не сме деца,в противен случай,който на сила те спира да управляваш автомобила си,да бъде добър да ми плаща за шофьор,когато трябва да отида някъде.
  • #26
    17 rate up comment 3 rate down comment
    Toni Ivanov ( преди 3 месеца )
    Кои сте вие,че ще определяте,кой до кога ще кара автомобил?
  • #25
    23 rate up comment 2 rate down comment
    Колю ( преди 3 месеца )
    За един съвременен автомобил с автоматична скоростна кутия, нова електроника и вече изкуствен интелект не трябва да има възрастови ограничения. Това е и много индивидуално.
  • #24
    9 rate up comment 41 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    След 80 години трябва да се забрани да караш кола ! Рефлексите са забавени , зрението влошено , слухът също е намален , а трафика става все по интензивен.
  • #23
    40 rate up comment 4 rate down comment
    Емо ( преди 3 месеца )
    При всеки е различно. Има си ***, които изобщо не е трябвало да почват да карат . Без значение от възрастта.
  • #22
    50 rate up comment 6 rate down comment
    Вера ( преди 3 месеца )
    Съпруга ми е на 83години кара мотор и кола перфектно,
  • #21
    19 rate up comment 39 rate down comment
    Блезнака ( преди 3 месеца )
    Всички *** са потенциални убийци на пътя,не трябва да им се продават книжки