Най-успешната европейска автомобилна марка в последните години всъщност е родена... в Русия. В средата на 90-те френският президент Жак Ширак отвежда делегация от индустриалци на посещение там по покана на Елцин. В делегацията е и шефът на Renault Луи Швайцер, който забелязва, че допотопните лади по 6,000 долара се продават като топъл хляб, докато двойно по-скъпите модели на Renault си стоят по шоурумите. Оттам се ражда идеята за Dacia Logan: бюджетен автомобил, но с доказани във времето технологии на Renault, с минимални разходи за разработване и добра печалба въпреки рекордно ниската цена. Отначало се планира Logan да се продава на "бедняците" в Източна Европа. Но интересът на Запад се оказва толкова голям, че Logan става общоевропейски модел. Renault придобива Dacia, а четвърт век по-късно дъщерната й румънска марка има най-големия ръст в Европа за последното десетилетие и по-висок марж на печалбата не само от собствената си компания-майка, но и от имена като Mercedes и BMW. Можеше ли обаче този успех днес да е съсредоточен не в Питещ, а в Пловдив? Нека си припомним паралелно историята на двете балкански начинания на Renault.
Dacia срещу Bulgarrenault - паралелната история (ГАЛЕРИЯ):
Чаушеску, който успява да води малко по-независима от Москва политика, не страда от подобни ограничения, и се стреми да изнася Dacia навсякъде, където я поискат. Кулминацията е придобиването на контролния пакет от британската "Тюдър Импортс" с цел да се започне производство на Dacia 1300 от готови комплекти в Брайхаус, Великобритания. Дори вече са назначени 400-те работници, когато в Букурещ внезапно размислят. Но износът за Острова от Румъния не спира - и дори се разширява през 1985 с високопроходим модел, наречен... Dacia Duster. Съименникът на днешния бестселър всъщност не е точно Dacia, а румънски всъдеход ARO по съветски лиценз и със сменена емблема. Продажбите не са рекордни, но все пак носят по мъничко твърда валута на изпадналата в икономическа криза Румъния. И, което е по-важно, крепят живо предприятието край Питещ. Така че, когато през 90-те години Луи Швайцер търси партньор на изток, Dacia го чака с отворени обятия. Докато заводът на Bulgarrenault отдавна е превърнат в ремонтна работилница и после - в част от производството на мотокари.
НА СНИМКАТА: Оригиналната Dacia Duster от 80-те - всъщност ребрандирано ARO


10