Най-успешната европейска автомобилна марка в последните години всъщност е родена... в Русия. В средата на 90-те френският президент Жак Ширак отвежда делегация от индустриалци на посещение там по покана на Елцин. В делегацията е и шефът на Renault Луи Швайцер, който забелязва, че допотопните лади по 6,000 долара се продават като топъл хляб, докато двойно по-скъпите модели на Renault си стоят по шоурумите. Оттам се ражда идеята за Dacia Logan: бюджетен автомобил, но с доказани във времето технологии на Renault, с минимални разходи за разработване и добра печалба въпреки рекордно ниската цена. Отначало се планира Logan да се продава на "бедняците" в Източна Европа. Но интересът на Запад се оказва толкова голям, че Logan става общоевропейски модел. Renault придобива Dacia, а четвърт век по-късно дъщерната й румънска марка има най-големия ръст в Европа за последното десетилетие и по-висок марж на печалбата не само от собствената си компания-майка, но и от имена като Mercedes и BMW. Можеше ли обаче този успех днес да е съсредоточен не в Питещ, а в Пловдив? Нека си припомним паралелно историята на двете балкански начинания на Renault.
Dacia срещу Bulgarrenault - паралелната история (ГАЛЕРИЯ):
Малко по-късно през 1966 от новата фабрика в Пловдив излизат и първите серийни бройки. Те носят марката Bulgarrenault, като моделът 8 е с четирицилиндровия двигател Sierra 950, с обем 956 куб. см и 48 конски сили максимална мощност. Bulgarrenault 10 е с по-големия агрегат Sierra 1100, с работен обем 1108 куб. см и 50 конски сили мощност. Цената за вътрешния пазар е 6100 лева за Bulgarrenault 8 и 6800 лева за Bulgarrenault 10. Комплектите от Франция струват по 1500 долара, тоест производителят (обединение между стопанско обединение "Металхим", фактически оръжейния комплекс, и външнотърговското дружество Bulet) може да разчита на добра печалба .


10