Най-успешната европейска автомобилна марка в последните години всъщност е родена... в Русия. В средата на 90-те френският президент Жак Ширак отвежда делегация от индустриалци на посещение там по покана на Елцин. В делегацията е и шефът на Renault Луи Швайцер, който забелязва, че допотопните лади по 6,000 долара се продават като топъл хляб, докато двойно по-скъпите модели на Renault си стоят по шоурумите. Оттам се ражда идеята за Dacia Logan: бюджетен автомобил, но с доказани във времето технологии на Renault, с минимални разходи за разработване и добра печалба въпреки рекордно ниската цена. Отначало се планира Logan да се продава на "бедняците" в Източна Европа. Но интересът на Запад се оказва толкова голям, че Logan става общоевропейски модел. Renault придобива Dacia, а четвърт век по-късно дъщерната й румънска марка има най-големия ръст в Европа за последното десетилетие и по-висок марж на печалбата не само от собствената си компания-майка, но и от имена като Mercedes и BMW. Можеше ли обаче този успех днес да е съсредоточен не в Питещ, а в Пловдив? Нека си припомним паралелно историята на двете балкански начинания на Renault.
Dacia срещу Bulgarrenault - паралелната история (ГАЛЕРИЯ):
Още през 1962 се водят първите преговори с Renault, а през 1963 идва първата оферта на французите - за производство на Renault 4 и 4L от готови комплекти, но с до 30% български части. Мудната бюрокрация от българска страна проточва подписването на договора чак до 1966, но това носи и полза - моделите са заменени с далеч по-модерните Renault 8 и Renault 10. Първоначалната идея е да се построи фабрика в Червен бряг, но после локацията е преместена в Пловдив. Докато заводът се строи (само оборудването и поточните линии са на стойност 15 млн. долара, огромна сума за онова време), във военните заводи в Казанлък се сглобяват първите пилотни бройки, демонстрирани гордо на Пловдивския панаир.
НА СНИМКАТА: поточната линия за Булгаррено 10


10