Най-успешната европейска автомобилна марка в последните години всъщност е родена... в Русия. В средата на 90-те френският президент Жак Ширак отвежда делегация от индустриалци на посещение там по покана на Елцин. В делегацията е и шефът на Renault Луи Швайцер, който забелязва, че допотопните лади по 6,000 долара се продават като топъл хляб, докато двойно по-скъпите модели на Renault си стоят по шоурумите. Оттам се ражда идеята за Dacia Logan: бюджетен автомобил, но с доказани във времето технологии на Renault, с минимални разходи за разработване и добра печалба въпреки рекордно ниската цена. Отначало се планира Logan да се продава на "бедняците" в Източна Европа. Но интересът на Запад се оказва толкова голям, че Logan става общоевропейски модел. Renault придобива Dacia, а четвърт век по-късно дъщерната й румънска марка има най-големия ръст в Европа за последното десетилетие и по-висок марж на печалбата не само от собствената си компания-майка, но и от имена като Mercedes и BMW. Можеше ли обаче този успех днес да е съсредоточен не в Питещ, а в Пловдив? Нека си припомним паралелно историята на двете балкански начинания на Renault.
Dacia срещу Bulgarrenault - паралелната история (ГАЛЕРИЯ):
Dacia 1300 може и да е добра за обикновените румънци, но се струва твърде мудна на любимия им ръководител. Специално за Чаушеску и други тежки номенклатурчици е купен ограничен лиценз за Renault 20, и на негова база се произвежда много рядката Dacia 2000, с двигател с работен обем 2.2 литра и 115 конски сили максимална мощност.
Иначе Никулае Чаушеску посрещаше колегите си държавни главни в проектиран под личните му указания брониран всъдеход ARO 304. Една бройка дори бе подарена на Живков и днес е част от колекцията на Национална служба Охрана.


10