Най-успешната европейска автомобилна марка в последните години всъщност е родена... в Русия. В средата на 90-те френският президент Жак Ширак отвежда делегация от индустриалци на посещение там по покана на Елцин. В делегацията е и шефът на Renault Луи Швайцер, който забелязва, че допотопните лади по 6,000 долара се продават като топъл хляб, докато двойно по-скъпите модели на Renault си стоят по шоурумите. Оттам се ражда идеята за Dacia Logan: бюджетен автомобил, но с доказани във времето технологии на Renault, с минимални разходи за разработване и добра печалба въпреки рекордно ниската цена. Отначало се планира Logan да се продава на "бедняците" в Източна Европа. Но интересът на Запад се оказва толкова голям, че Logan става общоевропейски модел. Renault придобива Dacia, а четвърт век по-късно дъщерната й румънска марка има най-големия ръст в Европа за последното десетилетие и по-висок марж на печалбата не само от собствената си компания-майка, но и от имена като Mercedes и BMW. Можеше ли обаче този успех днес да е съсредоточен не в Питещ, а в Пловдив? Нека си припомним паралелно историята на двете балкански начинания на Renault.
Dacia срещу Bulgarrenault - паралелната история (ГАЛЕРИЯ):
Преди да бъде ликвидирано скоропостижно, предприятието в Пловдив успява да произведе и една далеч по-интересна кола: Булгаралпин, българската версия на Alpine A110. За целта основателят на Alpine Жан Ределе е поканен в София, след това са откупени лицензът за автомобила, както и технологична линия за производство на панелите от фибростъкло (срещу 8 млн. френски франка). Ределе изпраща пробно няколко от своите двигатели с обем 1000 куб. см, които са монтирани в Bulgarrenault 8. С едно от тях Илия Чубриков печели рали "Трансбалкания". В края на 1967 са сглобени и първите бройки от Bulgaralpine, предназначено най-вече за българските автомобилни състезатели (само шепа бройки се озовават в частни ръце, например на режисьора Васил Мирчев. Официалната цена е 8200 лева, но предлагане няма). Дори самият Чубриков, натоварен да ръководи производството, не бе сигурен колко точно автомобила са сглобени - различните източници цитират между 60 и 120.


1