Водородът едва наскоро беше обстойно проучен като гориво за автомобилите и водачите, особено в САЩ, имат много въпроси за модели като Toyota Mirai. Например, "Къде бихте заредили колата си по време на пътуване?" и дори "Може ли да се пие водата от ауспуха?".

Последният въпрос е в съзнанието на някои автомобилни ентусиасти, откакто Mirai беше дебютира през ноември 2014 година. Репортерът на Wired Джереми Уайт реши да проследи един от 12-те Mirai във Великобритания две години по-късно и да му даде шанс. "Не умряхме. Всъщност, водата имаше добър вкус, макар и малко топла", каза Уайт тогава. "Този малък тест обаче наистина показва колко чисто е това шофиране - фактът, че може да пиете това, което излиза от ауспуха на вашия водороден автомобил".
През юли 2024 година инфлуенсърът The Fast Lane Car реши сам да опита. Той публикува видеоклип в Instagram как пие чаша вода, капеща от ауспуха на Toyota Mirai. Отпива глътка, прави гримаса и казва на последователите си, че водата няма вкус, но е доста топла. Изглежда има консенсус сред онези, които са достатъчно смели да я пият. Наистина ли обаче трябва да пиете водата, излизаща от ауспуха на водороден автомобил? Вероятно не.

В момента на световния пазар се предлагат само 4 серийни автомобила, задвижвани с водород, въпреки че такива съществуват от 50-те години на миналия век. Един от тях е Toyota Mirai. Той се нуждае само от водород и кислород, за да произвежда енергия. Автомобилът се зарежда на водородна станция, а междувременно кислородът навлиза през всмукателната решетка. Двете се комбинират, за да произведат електричество, което задвижва колата и захранва системите.
Този процес води само до един страничен продукт - вода. Няма топлина, дим или емисии. Водата капе от ауспуха (и очевидно в чашите на някои). Toyota обаче предупреди хората да не пият вода от ауспуха на Toyota Mirai. Автомобилният производител заяви пред Automotive News през 2016 г., че макар да смята, че отработените газове на Mirai нямат много "примеси", не може да препоръча пиенето на водата: "В зависимост от мястото, където шофирате, някои части на света може да имат определени проблеми, като например организми като E. coli, които биха могли да бъдат опасни за вашето здраве. Никога не знаете какво е качеството на всмукания въздух".

Някои хора биха сметнали, че е очевидно да се започне с популяризирането на водородната технология, тъй като тя произвежда нулеви емисии. Toyota Mirai обаче не е голям хит. Счита се за най-продаваният водороден автомобил, но това са само общо 24 982 бройки от 2022 до 2024, включително само 245 продадени през първата половина на миналата година. Това е далеч от целта на Toyota да продаде 200 000 водородни автомобила до 2030 г. Въпреки това компанията планира да се насочи към Китай и Европа с такива коли в близко бъдеще.
Един основен проблем е малкият брой станции за зареждане с водород в световен мащаб, като дори в Китай те са само 400, което е далеч от първоначалната цел от над 1200 до края на 2025 г. Вторият проблем е, че много учени не смятат тези коли за "зелени", защото водородът не идва от енергиен източник с нулеви емисии като възобновяемите. В момента само 1% от водорода се счита за "зелен". Той също така не се смята за ефективен поради това колко енергия се губи в процеса и колко трудно може да бъде транспортирането на водород. Има много предизвикателства, но Toyota и други производители на автомобили все още се опитват.


0