"Катастрофа" - така Оливер Ципсе, главен изпълнителен директор на BMW Group, обобщи настоящата политика на Европейския съюз в автомобилната индустрия, цитиран от Welt.de. Баварският производител не одобрява генералните решения на властите в ЕС – най-вече забраната за продажба нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене от 2035 и митата върху продукти от Китай. Според Ципсе, няма как да бъде поставена регулаторна цел и да се очаква, че тя ще се случи.

BMW не се притеснява от митата на Тръмп
Оливер Ципсе е категоричен, че германската марка не е загрижена от налагането на мита от страна на САЩ върху продукти, които идват от Европа. Той смята, че има възможност за компенсиране на вноса и износа, въпреки че САЩ планират да наложат мита до 30% на Стария континент.
Факт е, че BMW има фабрики на американска земя, откъдето изнася автомобили по целия свят. Заводът в Спартанбърг, Южна Каролина, произвежда 400 000 бройки годишно и покрива половината от превозните средства, продавани от марката в САЩ.
Затова и Ципсе смята, че трябва да бъде постигнат консенсус между двете страни. Въвеждането на тарифи ще доведе до "митническа спирала, която ще навреди на всички", категоричен е шефът на баварския концерн, като допълни, че "най-високата тарифна ставка в индустрия идва от Брюксел, а не от Белия дом", имайки предвид 31%, прилагани за вноса от Китай.

Последното вреди и на европейските компании, припомня Ципсе, тъй като BMW и други компании също произвеждат в азиатската държава. "Понякога оставаме с впечатлението, че политиците в Европа забравят, че европейските компании са активни по целия свят", добавя той.
Само електрически автомобили през 2035? BMW казва "не"
Друг аспект, който шефът на BMW остро критикува, е добре познатата забрана за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035, която не дава възможност на друга алтернатива освен 100% електрическия автомобил. Главният изпълнителен директор на BMW е категоричен, че "сегашната система е катастрофа" и смята, че тя застрашава европейската автомобилна индустрия чрез унищожаване на всяка възможност за инвестиции.
Ципсе очаква този регламент да бъде отменен в рамките на максимум три години, тъй като смята, че е "твърде скъп" и добавя, че това, което Европа трябва да направи, за да контролира замърсяващите емисии, е да вземе предвид целия жизнен цикъл на превозните средства, а не само тези, които са изхвърлени от изпускателната им тръба.

Електронни горива, водород и енергийна мрежа
61-годишният топ-мениджър засегна и спорни въпроси като устойчивите горива, които за Европейския съюз не са валидни като инструмент за декарбонизация. Ципсе посочва, че Европа не трябва да забравя, че употребяваните автомобили с вътрешно горене ще продължат да бъдат на пътя и след 2035.
В същото време BMW се ангажира с електрическите автомобили, но не като единствения път за бъдещето. Ципсе отново потвърди ангажимента на баварския производител към водорода, като според него тази технология ще позволи на марката да се да се освободи от зависимостта от Китай за доставки на батерии, които се добавят към тези на полупроводници и суровини.
"Ние не сме глупави, ние мислим. Изваждането на водорода от играта би било грешка", обясни той, напомняйки на Европа, че затварянето на вратата към мултиенергийния подход само засилва тази зависимост от доставчици и производители извън Стария континент.

Главният изпълнителен директор на BMW посочи още, че продажбите на електрически автомобили отслабват в световен мащаб и особено на германския частен пазар, където достъпните модели са съвсем малко.
Според Ципсе "не можете да поставите регулаторна цел и да вярвате, че това ще се случи", тъй като потребителите дават приоритет на цената и поддръжката. Освен това той предупреди, че при сегашната електрическа мрежа само половината от автомобилния парк може да бъде електрифициран и че пълният преход към електроенергия ще отнеме не по-малко от три до четири десетилетия.


1