IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Каква е връзката на BMW 5-Series (E60) с бъдещето на автомобилния дизайн

Дизайнерите са имали идея фаровете и стоповете да "изникват" от самата каросерия

Серията BMW 5er E60, произвеждана между 2003 и 2010 година, е автомобил, който предизвика сериозни дебати при появата си. Със своя радикален дизайн, дело на Крис Бенгъл и неговия екип, E60 се отклони драстично от традиционната естетика на BMW, шокирайки някои фенове, но и привличайки нови. Въпреки че дебатите около "Bangle Butt" (прозвището на задницата на автомобила) и iDrive системата са добре известни, съществува един любопитен и сравнително непознат факт, който свързва E60 не само с неговото време, но и с бъдещи дизайнерски тенденции в автомобилната индустрия.


BMW E60


Малко хора знаят, че по време на процеса на проектиране на E60, дизайнерите на BMW са експериментирали с концепции, които значително изпреварват времето си, особено по отношение на интегрирането на светлинните елементи. Една от тези концепции, макар и никога да не е достигнала до серийно производство в пълния си вид, е предвиждала фаровете и стоповете на E60 да бъдат създадени не просто като отделни компоненти, а като част от цялостна, плавно преливаща повърхност на автомобила. Идеята е била светлинните източници да "изникват" от самата каросерия, без видими фуги или ръбове, когато са изключени.

Тази амбициозна визия е била трудно осъществима с технологиите от началото на настоящия век. Основното предизвикателство е било свързано с производствените процеси и материалите – как да се създадат извити, гладки повърхности, които да пропускат светлина, но същевременно да издържат на атмосферни влияния и да отговарят на регулаторните изисквания за осветление. Въпреки че E60 в крайна сметка излезе с по-традиционни, макар и стилизирани, фарове и стопове, тези ранни експерименти са оставили своя отпечатък.

Въпреки че не е била реализирана напълно, тази концепция за "интегрирана светлина" е послужила като важен идейно-дизайнерски мост за бъдещите модели на BMW и дори за цялата индустрия. Десетилетие по-късно, с напредъка в LED технологиите, органичните светодиоди (OLED) и интелигентните матрични системи, автомобилните дизайнери започнаха все по-успешно да интегрират светлинните елементи в по-органични форми, създавайки илюзията за "плаващи" светлини или светлинни подписи, които изглеждат като продължение на каросерията.

Примери за това могат да се видят в по-новите модели на BMW, както и в автомобили от други марки, където фаровете и стоповете стават все по-тънки, по-елегантни и по-интегрирани в общия дизайн, често обхващайки голяма част от широчината на автомобила без видими граници. Това, което е било футуристична, почти невъзможна идея за E60, днес е стандарт в премиум сегмента, доказвайки визионерския подход на дизайнерите, работили по този толкова противоречив, но и важен за историята на BMW автомобил.

Така, докато мнозина помнят E60 със смелите му извивки и революционната iDrive система, скритата история за експериментите с интегрирани светлинни елементи разкрива как този модел не просто е променил дизайна на BMW за своето време, но и е предвидил посоката, в която ще се развива автомобилната естетика десетилетия напред.

 

0 от 500
  • #5
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Хахопи ( преди 4 месеца )
    Не харесвам бмв, но тази 5 ми.дапада много и е непреходна като дизайн. Не е лоша и 7 серия от 1997 нагоре. Евала.и браво, така се става класика и оставаш в историята. Иначе кой ги кара сега няма значение, стига ти да искаш. Въпроса е дали китайците ще.успеят да направят нещо подобно с техните 120 марки...
  • #4
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Пропов ( преди 4 месеца )
    Бенгъл за мен е революционер и където е пипнал е създал история. Той не е правил само БМВта, даже не е правил само коли. Има доста творби, който са си станали култови, но не за народа , а за хората с по авангарден вкус. Аз също го анатемосвах като изкара тия странни БМВта, но пък създаде и едни прототипи, който ме поразиха. Тов бяха не просто красиви форми, ами едни такива напрегнати, като активни повърхности, невиждани дотогава. Абе дизайнът *** Бенгъл не може да се описва с думи.
  • #3
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Bushmaster ( преди 4 месеца )
    Колко революционно и иновативно незнам,но изцяло извън концепцията и линията на марката.Мога само да кажа ,че е сред любимите екземпляри на братята от малцинството.Благодарение на тях и неправоспособни келешчета BMW успя да се сдобие с репутация на автомобил предизвикващ ненавист и усещане на безхаберие.......абе като цяло,успяваме да унищожим всичко по пътя си
  • #2
    3 rate up comment 0 rate down comment
    nadkonedelchev@gmail ( преди 4 месеца )
    Този модел е революционен за дизайна на всички автомобили след 2003 ,всъщност тогава е премиерата на 5 серия.
  • #1
    0 rate up comment 1 rate down comment
    10LD-ДiN0-ДртiйМЕН! ( преди 4 месеца )
    Ако искате и желаете да видите елегантно фино вградени и интелигентно интегрирани светлини в самата перфектна откъм своя характерен дизайн каросерия на автомобила, ами вгледайте се за тази важна цел най-вече в моделите на водещия ЕПИ-kYpeйски премиум-лЮХ авто-бранд от HYUNДАЙ Motor Group, а именно: GENESiS, където напълно естествено и нормално ЕСТЕТИКАта се явява неделима част от цялостния дизайн и технологията на тези машини ..., т.е. тъй въведената ATHLETIC ELEGANCE.