Вярвате или не, но BMW 3 Series E36 вече официално е класика. Произвеждан в световен мащаб от 1990 до 1999 г. дори най-новите екземпляри от тази икона вече са на над 25 години. Подобно на повечето луксозни автомобили, E36 е имал много роли, започвайки живота си като символ на статус, преди да се превърне в изгодна покупка за ентусиасти на пазара на употребявани автомобили.

Ето ни в средата на 2025 година обаче и нещата се промениха. Намирането на запазено E36 се превръща в сериозно предизвикателство. Дори грубите екземпляри с голям пробег се превръщат най-малкото в съмнителна стойност. С покачването на цените и все по-рядкото предлагане на добри автомобили, струва ли си все още E36 вашето време (и пари) през 2025 г.? И по-важното... трябва ли наистина да си купите такъв?
BMW E36 3 Series има много положителни страни, което вероятно е част от причината моделът да започва да се нарежда сред най-скъпите автомобили. Може би основната сред тях е естественият му атлетизъм. Докато дори най-бързите E36 трябва да се задоволяват само с 240 к.с., E36 предлага отлично усещане и сравнително прецизно управление. Ограниченията са сравнително ниски в сравнение със съвременните автомобили, но дори когато нещата станат трудни, E36 е перфектно управляем. Това е същият вид нискорисково, но високоудовлетворяващо шофиране, което прави автомобили като Subaru BRZ/Toyota GR86 и Mazda Miata толкова приятни зад волана.
Макар и по-субективно, стилът е друга област, в която E36 има смазващ успех. Независимо дали ви харесва или не, трябва да признаете, че такива автомобили вече не се произвеждат. Освен това има голям избор от неща, с които може да украсите своя E36, като калници, части, наподобяващи M3, спойлери и каквото друго си пожелаете. Предлаган като хечбек, купе, седан, комби и кабриолет, има вкус за всеки. Друг солиден плюс на E36 е цялостната достъпност. Въпреки че цените се покачват, те все още остават донякъде стабилни. Най-хубавите E36 M3 все още остават сравнително достъпни.

Въпреки това цените несъмнено са скочили рязко, най-вече в последните пет години. Чистите екземпляри с по-мощни двигатели (особено моделите M3 и 328i, но дори и 2,5-литровите) ще ви струват доста, около двойно повече от това, което бихте могли да дадете преди 2020 г. Като се има предвид, че повечето E36-ци ще се нуждаят от поддръжка и ремонти в допълнение към покупната цена, нещата се усложняват. На вторичния пазар има по-бързи и по-екзотични автомобили, които може да си купите за същите пари.
Част от тази стойност, разбира се, е свързана с относителния недостиг на добри E36 на пазара в Европа. Към днешна дата много бройки са превърнати в дрифт/състезателни коли, блъскани, занемарени или някаква комбинация от трите. Това означава, че самото намиране на добър екземпляр може да бъде трудна задача. E36 също не предлага голяма част от съвременните удобства за водача. Така например, в него няма да намерите CarPlay/Andrioid Auto или вентилирани седалки.
Една от основните причини, поради които може би се чудите дали да закупите E36 през 2025 година, е цялостната надеждност. Моделът е сравнително надежден, тъй като технологиите в него са на минимално ниво. Ранните модели E36 все още са OBD1, така че ако търсите възможно най-малко сложност, такъв с OBD1 ще бъде перфектен. Дори и след 1995 г. обаче, E36 не са чак толкова трудни за поддръжка.

Разбира се, през 2025 година повечето E36 ще се нуждаят от малко помощ. Независимо дали става въпрос за отложена поддръжка, стари гуми или износени компоненти на окачването, важно е да се планира подходящ бюджет при покупката. E36 е подходящ и за любители, които сами си правят нещата по колите. Има почти безкрайни онлайн ресурси, а върху модела лесно се работи.
Особено когато е оборудван с ръчна скоростна кутия, BMW E36 3 Series предлага типичното за баварската марка изживяване при шофиране. Може би най-важното е, че разходите по поддръжка не са големи. Ако сте фен на квадратния външен вид на автомобилите и не ви интересува може би разочароващото време за ускорение от 0 до 100 км/ч през 2025 г., E36 е чудесен избор. И може да се намерят запазени и поддържани екземпляри.


2