fallback

Част от Stellantis банкрутира, остави над 1 млрд. долара дългове

Предприятието, което трябваше да отвори най-големия световен пазар за групата, бе ликвидирано от съда

Започналото с такива амбиции през 2011 година китайско начинание на Fiat-Chrysler окончателно приключи, оставяйки след себе си над 1 милиард долара дългове. Китайски съд обяви джойнт-венчъра между FCA (сега Stellantis) и китайската GAC в банкрут.          Серджо Маркионе (вдясно) при подписването на първоначалното споразумение с GAC            Съвместното предприятие бе открито през 2011 по инициатива на Серджо Маркионе, и трябваше да даде на Fiat Chrysler достъп до най-големия автомобилен пазар в света. По това време амбициите бяха огромни: инвестиции от 17 милиарда юана (около 2,3 милиарда евро), два завода в Гуанджоу и Чанша, капацитет от 300 000 автомобила годишно и гама, адаптирана към местните вкусове, включително Jeep Renegade, Compass, Cherokee и Fiat Viaggio и Ottimo.

Но след пика на продажбите през 2017 (над 200 000 бройки), последва бързо сгромолясване. Бързо станала неконкурентна на китайския пазар заради навлизането на електрификацията и нови технологии в свързаността, GAC-FCA остана фокусирана върху модели, смятани за старомодни от китайските потребители.          С модели като Viaggio, китайското предприятие на Stellantis видимо изостана от вкусовете на местната публика          През 2022 компанията започна процедура по преструктуриране, но опитите за продажба на активи се оказаха неуспешно. Резултатът: задължения от над 8,1 милиарда юана (приблизително 1,1 милиарда долара), срещу активи, оценени на едва 1,9 милиарда юана. 

Този провал символизира и неспособността на Stellantis, подобно на други западни производители, да се адаптира към електрическата революция в Китай, водена от ултраконкурентни местни марки. Геополитическият контекст и влошаващите се отношения между Stellantis и GAC също не помогнаха. След сливането на FCA и PSA, Карлос Таварес се опита да си възвърне контрола над съвместното предприятие, но GAC му се противопостави твърдо. С този фалит Stellantis окончателно обръща страницата на част от азиатската стратегия, наследена от Маркионе.           

 

fallback
  • #7
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    В дълбока заблуда си - пазарът НЕ ИСКА електро! Електрото го налагат точно политиците! Дори бума в Китай, където може да намериш наистина евтини алтернативи продажбите се движат от Партията, не от Пазара!
  • #6
    До пет ( преди 4 месеца )
    Тъкмо като прочетох третия коментар, помислих че си преживял катарзис и най-накрая си в час с реалността. "Това е само началото! Европайското автомобилостроене беше брутално осакатено от безумнен политически фашизъм, но вместо да се лекува то реши да се досамоубие" няма как да не съм съгласен с това мнение - самата истина. Пазарът иска електромобили, политиците защитават ДВГ.
  • #5
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    И за това Тойота завърши 2024 с 11 милиона продажби :) Китайците са далеч от пробив на Европейския пазар и още по-далече от американския. Продават основно на местно ниво и по всичко изглежда, че продават без още да знаят колко губят. А голяма част от продажбите им са на свръх евтини подобия на голф колички. Със 72 завода в световен мащаб ще трябва да поизчакаш Тойота да се срине :)
  • #4
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Пряк прозорец към бъдещето на високотехнологичната Тойотка с 400-те милиарда активи. Тези активи ще струват буквално нищо, защото цената се определя от това дали някой ги иска. Никой не иска фабрики, произвеждащи "пълни" ибридчета. А тойотка не прави НИЩО да се модернизира, избирайки да се тръшка като разглезено дете вместо това. Затова по спешност започна да продава китайски ел. модели в Китай, за да си запази релевантността, но я изгуби например в Норвегия и Англия.
  • #3
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    Това е само началото! Европайското автомобилостроене беше брутално осакатено от безумнен политически фашизъм, но вместо да се лекува то реши да се досамоубие като доброволно се подложи на ампутация на глава!
  • #2
    Любо ( преди 4 месеца )
    Китайците са номер едно. Германците не знаят какво да кажат за автосалона в Шанхай. Гледаха като прецицали мачета.
  • #1
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Вчера VW закри един завод в Китай. Официално щели да го местят, че на старото място вече не можело. Колко е вярно, не е ясно. Нов няма, стария го закриха, за сега това са фактите.
fallback
Последни