fallback

Част от Stellantis банкрутира, остави над 1 млрд. долара дългове

Предприятието, което трябваше да отвори най-големия световен пазар за групата, бе ликвидирано от съда

Започналото с такива амбиции през 2011 година китайско начинание на Fiat-Chrysler окончателно приключи, оставяйки след себе си над 1 милиард долара дългове. Китайски съд обяви джойнт-венчъра между FCA (сега Stellantis) и китайската GAC в банкрут.          Серджо Маркионе (вдясно) при подписването на първоначалното споразумение с GAC            Съвместното предприятие бе открито през 2011 по инициатива на Серджо Маркионе, и трябваше да даде на Fiat Chrysler достъп до най-големия автомобилен пазар в света. По това време амбициите бяха огромни: инвестиции от 17 милиарда юана (около 2,3 милиарда евро), два завода в Гуанджоу и Чанша, капацитет от 300 000 автомобила годишно и гама, адаптирана към местните вкусове, включително Jeep Renegade, Compass, Cherokee и Fiat Viaggio и Ottimo.

Но след пика на продажбите през 2017 (над 200 000 бройки), последва бързо сгромолясване. Бързо станала неконкурентна на китайския пазар заради навлизането на електрификацията и нови технологии в свързаността, GAC-FCA остана фокусирана върху модели, смятани за старомодни от китайските потребители.          С модели като Viaggio, китайското предприятие на Stellantis видимо изостана от вкусовете на местната публика          През 2022 компанията започна процедура по преструктуриране, но опитите за продажба на активи се оказаха неуспешно. Резултатът: задължения от над 8,1 милиарда юана (приблизително 1,1 милиарда долара), срещу активи, оценени на едва 1,9 милиарда юана. 

Този провал символизира и неспособността на Stellantis, подобно на други западни производители, да се адаптира към електрическата революция в Китай, водена от ултраконкурентни местни марки. Геополитическият контекст и влошаващите се отношения между Stellantis и GAC също не помогнаха. След сливането на FCA и PSA, Карлос Таварес се опита да си възвърне контрола над съвместното предприятие, но GAC му се противопостави твърдо. С този фалит Stellantis окончателно обръща страницата на част от азиатската стратегия, наследена от Маркионе.           

 

fallback
  • #17
    До 13 ( преди 4 месеца )
    Лошото е, че рано или късно сметката с голямата загуба трябва да я плати някой. И никакви партийни повели не могат да променят законите на истинския пазар, където е и истинската печалба. Повелите са за пролетариата да се радва докато има кой да ти плаща масрафа. Но рано или късно плащащият си иска сметката или фалира.
  • #16
    До 7 ( преди 4 месеца )
    Какво лошо виждаш, че партията е предначертала път към евтина и чиста възобновяема енергия с която да затвърди лидерството си в производството на евтини стоки заради евтината енергия , като в същото време осигури национална сигурност, като намалява вносът на изкопаеми горива? Както на нефт за транспорта, така и на въглища и газ за енергетиката? Както транспорта така и индустрията расте с всяка изминала година, но емисиите са в плато от години с тенденция да намаляват
  • #15
    До 7 ( преди 4 месеца )
    Какво лошо виждаш в това, че партията е осигурила суровини за тези батерии, както и преработвателни предприятия, които да обработват тези суровини в краен продукт с висока принадена стойност?
  • #14
    До 7 ( преди 4 месеца )
    Какво лошо виждаш в това че партията е образовала инженери които могат да проектират и произвеждат евтини батерии от достъпни материали които зареждат 520 км за пет минути на 1300 kW зарядна станция, докато най-високо технологичния автомобилен производител в света Toyota зарежда с 130 киловата ама не всеки път а само при идеални условия
  • #13
    До 7 ( преди 4 месеца )
    "Дори бума в Китай, където може да намериш наистина евтини алтернативи продажбите се движат от Партията, не от Пазара!" А какво лошо виждаш в това, че партията е осигурила евтини електромобили и зарядни за тях навсякъде?
  • #12
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Само Toyota мисли за клиентите си и след две години ще започне да произвежда достъпни и евтини електромобили с 1500 км пробег и 10 минути зареждане. Щом се обещали няма как да не го изпълнят. Кога са лъгали за нещо!
  • #11
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    Пазарът винаги е искал достъпни, икономични и надеждни средства за транспорт. Това е масовия потребител. Лукс, спорт и електро са с малък пазарен дял. За ЕЛ, условието да има къде да я зареждаш работи за малцина, в големия град собствена зарядна е лукс, а обществените зарядни станаха скъпи и попренаселени.
  • #10
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Европа и САЩ направиха от Китай който преди 50 години бе гладуващ световна сила. Тук инвестирали няколко милиарда, там инвестирали няколко милиарда. От алчност за пестене на разходи и от недалновидност да си мислят, че Китай ще си остане безопасен. Обаче вече на Китай все по малко му трябват тези европейски и американски инвеститори. Европейците и американците вече дадоха на китайците своите технологии, знания и пари и оттук натакък Китай стъпка по стъпка ще ги изфишка.
  • #9
    Hvaliprats ( преди 4 месеца )
    Тротинетка, кажи барем един пазар на който без субсидии за електромобили да имат дял по-голям от 20%. Няма такъв, и скоро няма и да има.
  • #8
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Бедното ми момченце, пазарът искаше електромобили дори още преди да ги имаше. Човечеството отдавна си мечтае да се отърве от пущещата, отровна и неудобна пещерна технология на двигателя с вътрешно горене.
fallback
Последни