Предприятието, което трябваше да отвори най-големия световен пазар за групата, бе ликвидирано от съда
Започналото с такива амбиции през 2011 година китайско начинание на Fiat-Chrysler окончателно приключи, оставяйки след себе си над 1 милиард долара дългове. Китайски съд обяви джойнт-венчъра между FCA (сега Stellantis) и китайската GAC в банкрут.
Серджо Маркионе (вдясно) при подписването на първоначалното споразумение с GAC
Съвместното предприятие бе открито през 2011 по инициатива на Серджо Маркионе, и трябваше да даде на Fiat Chrysler достъп до най-големия автомобилен пазар в света. По това време амбициите бяха огромни: инвестиции от 17 милиарда юана (около 2,3 милиарда евро), два завода в Гуанджоу и Чанша, капацитет от 300 000 автомобила годишно и гама, адаптирана към местните вкусове, включително Jeep Renegade, Compass, Cherokee и Fiat Viaggio и Ottimo.
Но след пика на продажбите през 2017 (над 200 000 бройки), последва бързо сгромолясване. Бързо станала неконкурентна на китайския пазар заради навлизането на електрификацията и нови технологии в свързаността, GAC-FCA остана фокусирана върху модели, смятани за старомодни от китайските потребители.
С модели като Viaggio, китайското предприятие на Stellantis видимо изостана от вкусовете на местната публика
През 2022 компанията започна процедура по преструктуриране, но опитите за продажба на активи се оказаха неуспешно. Резултатът: задължения от над 8,1 милиарда юана (приблизително 1,1 милиарда долара), срещу активи, оценени на едва 1,9 милиарда юана.
Този провал символизира и неспособността на Stellantis, подобно на други западни производители, да се адаптира към електрическата революция в Китай, водена от ултраконкурентни местни марки. Геополитическият контекст и влошаващите се отношения между Stellantis и GAC също не помогнаха. След сливането на FCA и PSA, Карлос Таварес се опита да си възвърне контрола над съвместното предприятие, но GAC му се противопостави твърдо. С този фалит Stellantis окончателно обръща страницата на част от азиатската стратегия, наследена от Маркионе.
Още по темата:
-
Проблемът с разпределителния вал засяга модели на Peugeot, Citroën, Opel, DS и Fiat
-
Концернът е заплашен със санкции до 2,5 млрд евро през следващите 2-3 години
-
Освен огромна заплата и бонуси, Антонио Филоса ще ползва частния самолет на групировката и лична охрана