Подготвя се предложение за промяна в Закона за движение по пътищата, което ще предизвика сериозни спорове и възражения, ако стигне до гласуване в парламента. Идеята, подкрепяна уж от някои от вносителите на нови автомобили, е в България да се въведе задължителен технически преглед два пъти годишно за коли на възраст над 15 години. Между другото, подобен законопроект в момента е внесен в руската Дума, в пакет с драстично повишаване на данъците за старите автомобили. Не ни е известно дали българската идея е вдъхновена от него. Импровизираният ни сондаж между вносителите не намери нито един, който да подкрепя идеята, така че по-вероятно е тя да идва отдругаде.
Проблемът за възрастта на автомобилния парк у нас е добре известен. Проверка на Automedia.bg в регистрите на МВР показва, че към 1 юли у нас се водят на отчент 4 292 308 моторни превозни средства. От тях 23% са на възраст между 15 и 20 години. Цели 52% са на възраст 20 години. Относително новите, на възраст до 5 години, са едва 6% от автопарка.
В последните години поне съотношението между внесени нови и употребявани автомобили се подобри от предишното 1 към 10. Но не кой знае колко драстично. За първите 6 месеца на годината към автопарка са се добавили още 154,340 автомобила. От тях 18% са нови (до 6 месеца), 8% са на възраст между 6 месеца и 5 години, 17% са между 5 и 10 години. Всички останали (58%) са над 10-годишни.
Двата технически прегледа годишно ще имат несъмнено позитивен ефект само върху една група хора: собствениците на сервизи на ГТП и производителите на напълно ненужния стикер, който се лепи на стъклото след преминатия преглед. Не е трудно да пресметнем точно колко позитивен е ефектът: под обхвата на тази мярка биха попаднали около 3.2 милиона превозни средства. По 90 лева за всеки от тях би дало допълнителни 289 милиона лева приходи годишно. Това поражда някои обосновани предположения откъде произлиза тази идея. Добрата новина е, че тя няма особено високи шансове да стигне до парламента.